Program edukacyjny „Ptaki w mieście”
Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 w Płońsku od wielu lat współpracują z Nadleśnictwem Płońsk. W bieżącym roku szkolnym uczniowie klasy 3b należący do koła ekologicznego prowadzonego przez p. Krystynę Milewską wzięli udział w programie edukacyjnym Nadleśnictwa Płońsk „Ptaki w mieście”. Głównym celem programu było przedstawienie dzieciom różnorodności gatunkowej w świecie ptaków występujących w mieście Pierwsza część cyklu pt. „Zimowe obserwacje” miała na celu przedstawienie dzieciom gatunków ptaków spotykanych w miastach, ich zachowania w okresie zimowym oraz sposoby pomocy ptakom ze strony człowieka. W oparciu o prezentacje multimedialne uczniowie zdobyli wiele wiadomości na temat gatunków ptaków spotykanych w naszym mieście, sposobów dokarmiania ich i zimowych migracji. Poznali wiele gatunków ptaków, które zawsze zimowały na terenie Polski oraz tych, które przylatują do nas tylko na trudny okres zimowych miesięcy. Dowiedzieli się o naturalnych wrogach – drapieżnikach, zagrażających miejskim ptakom. Mali ekolodzy wielokrotnie chodzili na spacery i obserwowali ptaki w wielu miejscach np. w pobliżu szkoły, w parku, na cmentarzu, w pobliżu rzeki. W miejskich parkach spotykali ptaki, które zjadały owoce i nasiona drzew i krzewów. Wśród nich były np. jemiołuszki. Spośród ptaków, które spotykali i obserwowali najczęściej należy wymienić: wróble, sikorki bogatki, sierpówki, sroki, gawrony, kawki, kaczki krzyżówki, jemiołuszki. Codziennie dokarmiali ptaki wkładając pożywienie do karmników, które się na terenach zieleni przed szkołą oraz na parapetach okiennych sali lekcyjnej. Dzięki dokarmianiu ptaków mieli możliwość obserwowania ich z bardzo bliska. Ptaki dokarmiali odpowiednim dla nich pokarmem – ziarnem. Do karmników wsypywali nasiona słonecznika, dyni, maku, pszenicy, owsa, różnego rodzaju kasze dla wróbli, sikorek i gili. Kawałki żółtego sera przeznaczali dla srok i gawronów, a tłuszcz np. słoninę dla sikorek. Największym „ wzięciem” cieszyły się ziarna słonecznika. Po przyjściu do szkoły następnego dnia nigdy nie było ich w karmniku. Z dokarmiania korzystały też kaczki krzyżówki. Zamarznięte rzeki i trudności w zdobyciu pokarmu spowodowały, że kaczki chętnie przyjęły pomoc od dzieci. Były dokarmiane np. gotowanymi warzywami, ziemniakami. Młodzi ekolodzy obserwowali stada „czarnych ptaków”, w których dominowały gawrony, ale były także kawki i wrony, które przelatywały nad miastem. Gawrony i kawki obserwowali też w pobliżu rzeki, kiedy poszli karmić kaczki krzyżówki. Część jedzenia przeznaczonego dla kaczek była zabierana przez gawrony i kawki i przenoszona w bezpieczne miejsce. Część gawronów usadowiła się ponad głowami dzieci i rozpoczęła rozmowy ze sobą. Jeden z nich przedstawił swój „śpiew”. Zaobserwowali też pary gawronów, które miliły się do siebie, a w marcu odleciały od nas w dużym stadzie, aby założyć gniazdo w innym kraju. Dokarmianie ptaków było miłym, edukacyjnym zajęciem. Ułatwiło ptakom przetrwanie najcięższych zimowych mrozów. Tylko dokarmiając ptaki uczniowie mieli możliwość obserwować je z bliska. Druga część cyklu pt. „Historia jednej budki” realizowana była od marca do czerwca. Celem zajęć było pokazanie dzieciom jakie zmiany zachodzą w przyrodzie wiosną, w jaki sposób bezpiecznie obserwować ptaki oraz jak można im pomóc. W celu pogłębienia wiadomości i umiejętności ornitologicznych członkowie koła ekologicznego udali się do szkółki leśnej w Kucharach wraz z leśnikiem p Piotrem Borowskim. Zobaczyli różnorodne skrzynki lęgowe i poczynili obserwacje zachowań ptaków w naturalnym środowisku. Dowiedzieli się jak wygląda budowa gniazda, karmienie młodych oraz opuszczanie młodych ptaków rodzinnego gniazda. Nadleśnictwo Płońsk przekazało szkole skrzynkę lęgową, która została zawieszona na drzewie przy szkole. Obserwacje dzieci zostały zapisane i zostaną wysłane do Kartoteki Gniazd i Lęgów Zakładu Ekologii Ptaków Uniwersytetu Wrocławskiego. Zajęcia z cyklu „Ptaki w mieście” dały dzieciom wiele radości oraz dostarczyły wiedzy i umiejętności. Dzieci uwrażliwiały się na piękno przyrody oraz rozbudzały zainteresowania przyrodnicze.