Image Alt

Program Wychowawczo-Profilaktyczny

  /  Program Wychowawczo-Profilaktyczny

PROGRAM

WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY

 SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3

  1. STANISŁAWA WYSPIAŃSKIEGO

W PŁOŃSKU

W ROKU SZKOLNYM

2024/2025

 

 

 

Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany po dokonaniu analizy:

  • Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z 1997 r (art.. 48 ust. 1, art. 72 ust. 1);
  • Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082);
  • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie

zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. z 2015r., poz. 1249);

  • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 2018r.zmieniającego

rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach

systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej
i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. z 2018 r., poz. 214);

  • Karty Praw Dziecka;
  • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie

podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej;

– Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniającego Rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;

-Rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania
i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;

  • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie

warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym;

  • Standardów Ochrony Małoletnich w Szkole Podstawowej nr 3 w Płońsku;
  • Statutu Szkoły Podstawowej nr 3 im. Stanisława Wyspiańskiego w Płońsku;

oraz

  • wniosków z ewaluacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego realizowanego

w szkole w roku szkolnym 2023/2024;

  • diagnozy środowiska szkolnego – potrzeb i problemów występujących w szkole,

czynników chroniących i ryzyka, w tym związanych z zażywaniem substancji psychotropowych;

  • dotychczasowych doświadczeń szkoły;
  • wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora;
  • wniosków z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów

wychowawczych rady pedagogicznej, spostrzeżeń wychowawców klasowych, pedagoga
i psychologa szkolnego;

  • podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa i kierunków realizacji zadań
    z zakresu nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2024/2025

 

  1. Wstęp

Program Wychowawczo-Profilaktyczny opracowany został na rok szkolny 2024/2025. Opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Większość informacji
o sytuacji wychowawczej w szkole pochodzi z naturalnej, bieżącej obserwacji życia szkoły. Treści Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły
w tym z warunkami i sposobem oceniania wewnątrzszkolnego. Podstawowym celem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest wspieranie dzieci
i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym i ryzykownym. Ważnym elementem realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów
w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej
i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki, skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli. Program realizowany jest przez Dyrekcję, wychowawców, pedagogów, psychologa oraz wszystkich nauczycieli na zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych, a także pozaszkolnych. W oparciu o Program Wychowawczo-Profilaktyczny wychowawca opracowuje dla swojej klasy Plan Pracy Wychowawczej na rok szkolny 2024/2025. Zadania wynikające z Programu mogą być modyfikowane zgodnie
z bieżącymi potrzebami uczniów. Podsumowaniem pracy wychowawczej i profilaktycznej Szkoły będzie sprawozdanie na koniec roku szkolnego.

W treściach Programu Wychowawczo-Profilaktycznego zostały uwzględnione kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025. Szkoła więc w tym roku będzie zwracała szczególną uwagę na:

1.Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.

2.Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych
i patriotycznych, odpowiedzialności za  region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa
i proobronna.

3.Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie
u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej  i  umiejętności pracy z  zespołem zróżnicowanym.

4.Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.

5.Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.

6.Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.

7.Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.

 

 

 

Biorąc pod uwagę wyniki diagnozy czynników ryzyka i czynników chroniących oraz kierunki polityki oświatowej na rok szkolny 2024/2025 w celu przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym uczniów, planujemy działania wychowawczo- profilaktyczne:

  • Dbać o dobrostan psychiczny ( zwracając uwagę na samoakceptację, rozwój osobisty, cele w życiu, panowanie nad otoczeniem, autonomię, relację z innymi)
    i rozwój emocjonalny uczniów, atmosferę w klasie i w szkole;
  • Dbać o bezpieczeństwo uczniów, reagować na najmniejsze przejawy niepożądanych zachowań;
  • Dużo uwagi poświęcić tematyce uzależnień, w tym zakresie nadmiernego korzystania z Internetu czy sięgania po substancje uzależniające np. e-papierosy; dostarczać uczniom informacje na temat zagrożeń wynikających z uzależnień;
  • Kształtować umiejętność udzielania pierwszej pomocy;
  • Kształtować kulturę osobistą uczniów;
  • Wspierać rozwój umiejętności zawodowych, rozpoznawania swoich mocnych stron i predyspozycji;
  • Stwarzać okazje do integracji uczniów, wzmacniać pozytywne relacje rówieśnicze i wzajemną pomoc uczniowską, zwłaszcza uwrażliwić uczniów na pomoc
    w przekazaniu lekcji uczniom nieobecnym w szkole, np. z powodu choroby;
  • W dalszym ciągu motywować uczniów do uprawiania sportu i spędzania aktywnie czasu wolnego;
  • Uwrażliwiać rodziców na to, aby monitorowali działania ich dziecka w Internecie;
  • Kształtować świadomość roli rodziny w życiu człowieka oraz miejsca dziecka
    w rodzinie.
  • Budować właściwą relację w kontaktach nauczyciel – uczeń – rodzic.
  • Wzmożyć dyżury w toaletach szkolnych i przebieralniach na w-f.
  • W dalszym ciągu wspierać uczniów migracyjnych pod kątem dydaktycznym

i emocjonalnym;

  • Rzetelnie stosować zalecenia wynikające z opinii i orzeczeń, by podnosić jakość edukacji włączającej;
  • Likwidować bariery w zróżnicowanym zespole klasowym;

 

 

  1. Misja szkoły

„Wysokiej jakości opieka dydaktyczna i wychowawcza sprzyja wszechstronnemu
i harmonijnemu rozwojowi młodego człowieka, który sprosta wyzwaniom stawianym przez współczesny świat, przygotowuje do samodzielności i integruje ze środowiskiem lokalnym”.

Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na warto­ści kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wy­miarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom. Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie
i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowa­nia postaw patriotycznych,  a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie
i tworzenie jej tradycji. Misją szkoły jest także przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształ­towanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska

o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.

 

Jesteśmy szkołą, która:

  • Zapewnia wszechstronny rozwój osobowości uczniów
  • Wspomaga rodzinę w procesie wychowania.
  • Gwarantuje nauczanie przez wysoko wykwalifikowaną kadrę, opierającą współpracę
    z uczniami i rodzicami na zasadzie partnerstwa.
  • Jest przyjazna dla ucznia, rodziców i nauczycieli.

 

 

III. Wizja szkoły

Szkoła Podstawowa nr 3 im. Stanisława Wyspiańskiego w Płońsku przygotowuje dzieci i młodzież do wyzwań, jakie stawia dorosłość. Szkoła osiąga wysokie wyniki w zakresie nauczania, wychowania i opieki, kształtuje postawy patriotyczne, prozdrowotne, ekologiczne, realizuje edukację informatyczną oraz językową, stymuluje wszechstronny rozwój ucznia, skutecznie przeciwdziała patologiom społecznym, oferuje uczniom atrakcyjne metody nauki, rozwija ich zainteresowania oraz zachęca do przyjmowania aktywnych
i twórczych postaw. Szkoła oferuje liczne rodzaje zajęć specjalistycznych. Rozwija wrażliwość na potrzeby innych ludzi oraz angażuje do dobrowolnej i bezinteresownej pomocy innym w ramach wolontariatu. Uczniowie naszej szkoły uczestniczą we wszystkich akcjach charytatywnych, jakie odbywają się w środowisku lokalnym.

 

 

  1. Sylwetka absolwenta

Dążeniem naszej szkoły jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania
w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Naszym celem jest stworzenie placówki nowoczesnej, odpowiadającej na wyzwania współczesnego świata. Uwzględniając zmiany, które wprowadza reforma edukacji przekształcając dotychczas funkcjonujący system w 8-letnią szkołę podstawową chcemy wykształcić i wychować ucznia, który:

  • Kocha i szanuje swoją ojczyznę, zna historię i kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły. Kultywuje tradycje patriotyczne.
  • Szanuje prawo i jest uczciwy, kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki
    i moralności,
  • Szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,
  • Posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do kształcenia w kolejnym etapie edukacyjnym.
  • Posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych.
  • Jest świadomym uczestnikiem kultury, rozwija zainteresowania i pasje.
  • Przejawia wysoką kulturę osobistą.
  • Integruje się z rówieśnikami i potrafi budować z nimi przyjazne relacje.
  • Zna siebie, swoje mocne i słabsze strony i jest odporny na niepowodzenia.
  • Rozumie ideę i model wielokulturowości.
  • Jest tolerancyjny i potępia wszelkie przejawy dyskryminacji.
  • Potrafi pracować samodzielnie i w zespole.
  • Posiada podstawy do porozumiewania się w języku obcym.
  • Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia, dba o swoje zdrowie.
  • Stosuje się do zasad ekologii.
  • Korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji w tym technologii informacyjnych
    i multimedialnych oraz zna zagrożenia wynikające z ich korzystania.

 

 

 

  1. Plan pracy szkoły Podstawowej nr 3 im. Stanisława Wyspiańskiego w Płońsku w roku szkolnym 2024/2025
L.p. Wyszczególnienie Termin

 

1. Rozpoczęcie zajęć dydaktyczno-wychowawczych 2 września 2024 r.

 

2. Zimowa przerwa świąteczna

 

23 -31 grudnia 2024 r.
3. Ferie zimowe

 

3 – 16 lutego 2025 r.
4. Wiosenna przerwa świąteczna

 

17 kwietnia – 22 kwietnia 2025 r.
5. Egzamin ósmoklasisty  13,14,15 maja 2025 r.

 

6. Zakończenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych 27 czerwca 2025 r.

 

7. Ferie letnie 28 czerwca -31 sierpnia 2025 r.

 

 

 

 

            Wyszczególnienie Termin Odpowiedzialny
Udział w uroczystych obchodach 104. Rocznicy Bitwy Warszawskiej 15.08 wicedyrektor E.Kiraga, poczet sztandarowy P.Matczak, J.Rachocka, J.Dembicka
Dystrybucja darmowych podręczników i materiałów ćwiczeniowych dla uczniów klas I – VIII od 28.08 nauczyciele biblioteki A.Wójciak, I.Zygiel, wychowawcy klas
Posiedzenia Rad Pedagogicznych 27.08

30.08

Dyrektor szkoły
Przegląd budynku i terenu wokół szkoły pod względem stanu bezpieczeństwa 28.08 Zespół ds. bezpieczeństwa – B.Nowakowska, P.Matczak, E.Kiraga, J.Chyczewska, M.Romanowicz
Udział pocztu sztandarowego, dyrekcji oraz nauczycieli w miejskich obchodach 85. Rocznicy wybuchu II wojny światowej 01.09 Dyrekcja, poczet sztandarowy (op. R.Brzozowska, I.Zygiel, K.Matczak)

R.Stańczak, A.Leszczyńska, D.Szelągowska – Mikitiuk

delegacja uczniów i nauczyciele

Udział uczniów w Narodowym Czytaniu „Kordian” Juliusza Słowackiego 07.09 A.Markowska, J.Wierzbicka, M.Chojnacka, A.Kacperska, K.Stryjewska – Wasiak
Dożynki w Parafii pw. Św. Ojca Pio 22.09 ks. S.Zalewski, A.Gutowska, M.Mączyńska
Szkolny plener malarski 25.09 M.Gajewski, J.Rachocka, B.Nowakowska

 

Obchody Dni Patrona Miasta 28-29.09 Dyrekcja, poczet sztandarowy, M.Gajewski,  M.Malicka

 

Wybory do Zarządu Rady Rodziców na rok szkolny 2024/2025 11.09 Dyrektor szkoły, Zarząd Rady Rodziców,

przedstawiciele Rad Oddziałowych poszczególnych klas

Wybory do Samorządu Uczniowskiego – zorganizowanie kampanii na terenie w szkole do 27.09 op. Samorządu Uczniowskiego

B.Dobrzyńska, A.Sabalska, M.Malicka, A.Kacperska, K.Stryjewska – Wasiak

Próbna ewakuacja 18.09 Zespół ds. bezpieczeństwa- P. Matczak, J.Chyczewska, wszyscy pracownicy szkoły, uczniowie
Ogólnopolska akcja Sprzątanie Świata 19.09 K.Jeglińska, M.Lewandowska, A.Gocalińska

wych. Klas

III Miejskie Rozgrywki Sportowe dla klas  II, III i IV „Od zabawy do sportu”  – pod patronatem Burmistrza Miasta Płońsk 20.09 M.Leśniara, M.Zaborowski, K.Szymański, P.Matczak, R.Brzozowska, I.Ciborowska, M.Malicka, A.Sybicka, J.Sielczak
Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka 20.09 M.Urbańska
Triatlon 25 lub 26.09 M.Zaborowski
Europejski Dzień Języków 26.09 R.Korzeniewski, A.Tomaszewska, I.Idzikowska,

I.Zygiel, M.Jakubiak, W. Sobierańska, D.Ryglewicz

Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania 29.09 odp. K.Stryjewska – Wasiak, K.Jatkowska

A.Wójciak, I.Zygiel, n-le języka polskiego

Ślubowanie klas pierwszych 10.10 wicedyrektor K.Uniewska, wych. kl.I, M.Gajewski, Samorząd Uczniowski
Święto Edukacji Narodowej 14.10 Samorząd Uczniowski – opiekunowie, M.Gajewski, D.Krysiak, B.Wiśniewski, dekoracje – nauczyciele wspomagający
Pamiętamy o pracownikach szkoły, którzy odeszli – wyjście na cmentarz, zapalenie zniczy listopad Samorząd Uczniowski, wychowawcy klas
„Śniadanie daje moc” w ramach Europejskiego Dnia Zdrowego Jedzenia i Gotowania 8.11 Zesp.ds.promocji zdrowia I.Nowakowska, K.Jeglińska, B.Nowakowska, K.Jatkowska, wych. klas 0 – VIII
Szkolne obchody Narodowego Święta Niepodległości 8.11 A.Kaczmarska, D.Ryglewicz, M.Jakubiak, M.Lewandowska, M.Gajewski, D.Krysiak , B.Wiśniewski
Miejskie Obchody Narodowego Święta Niepodległości 11.11  Dyrekcja, poczty sztandarowe, delegacja uczniów
Międzynarodowy Dzień Ochrony Praw Dziecka      20.11 A.Leszczyńska, A.Tomaszewska, D.Mikitiuk – Szelągowska, Samorząd Uczniowski, wych.klas
Próbny egzamin ósmoklasisty listopad wych. klas VIII, E.Kiraga, n-le uczący w klasach VIII języka polskiego, matematyki i języków obcych nowożytnych
Międzynarodowy Dzień Wolontariusza 5.12 Szkolny Klub Wolontariusza M.Jakubiak – szkolny koordynator
Mikołajki 6.12 Samorząd Uczniowski, nauczyciele wspomagający, Rada Rodziców
Jasełka bożonarodzeniowe 20.12 M.Mączyńska, A.Gutowska, ks. S.Zalewski, M.Gajewski, B.Wiśniewski, D.Krysiak , dekoracje – nauczyciele wspomagający
Dzień Patrona Szkoły 15.01 n-le języka polskiego, D.Krysiak, M.Gajewski,

B. Wiśniewski, A.Sybicka, koordynator J.Wierzbicka

Wyzwolenie Warszawy i Płońska – miejskie obchody 19.01 Poczty sztandarowe, Dyrekcja

A.Kaczmarska, M.Lewandowska, D.Ryglewicz

Dzień Babci i Dziadka 21.01 Wychowawcy klas
Organizacja szkolnych zabaw choinkowych

 

20 lutego 2025 Samorząd Uczniowski, wychowawcy klas 0 – III i IV – VIII, Rada Rodziców
Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych” 4.03 A.Kaczmarska, M. Lewandowska, D.Ryglewicz
Szkolny Turniej Szachowy dla klas I – VIII 14.03 M.Leśniara, D.Lewandowska, J. Gładecka

 

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu 2.04 pedagog, pedagog specjalny, nauczyciele wspomagający, wychowawcy klas
20 rocznica śmierci Św. Jana Pawła II – Koncert Papieski 3.04 M.Mączyńska, A.Gutowska, ks. S.Zalewski, D.Krysiak, B.Wiśniewski, M.Gajewski
Kwiecień Miesiącem Pamięci Narodowej – upamiętnienie rocznicy katyńskiej, katastrofy smoleńskiej (apel przy Dębie Pamięci) 9.04 A.Kaczmarska, M.Lewandowska, D.Ryglewicz, M.Jakubiak

M.Gajewski, D.Krysiak, B.Wiśniewski

IV edycja Miejskiego Konkursu „Europa znana i nieznana” pod patronatem Burmistrza Miasta Płońsk 18.04 kwietnia n-le uczący języków obcych, R.Korzeniewski
Dzień Ziemi 22.04 M.Lewandowska, K.Jeglińska, A.Gocalińska,

wych. kl. I – III

Akademia z okazji Świąt Majowych

(Dzień Flagi, Konstytucja 3 – Maja)

25.04 Klasy I – III odp.A.Sybicka, oddział „0”

M.Gajewski, D.Krysiak, B.Wiśniewski

Święto Flagi Rzeczypospolitej Polskiej 2.05 Klasa VI s  M. Zaborowski, wychowawcy klas III

(zabrać logo szkoły)

Miejskie obchody Rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 –  Maja 3.05 Dyrekcja, poczty sztandarowe,

op. R.Brzozowska, K.Matczak, I. Zygiel

Ogólnopolski Tydzień  Bibliotek 8 – 15

maja

A.Wójciak, I.Zygiel

 

Egzamin ósmoklasisty organizowany przez CKE 13,14,15

maja

Dyrektor szkoły

Przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej

Egzamin na kartę rowerową z udziałem przedstawiciela Straży Miejskiej koniec maja  J.Rachocka, J.Sielczak, M.Zaborowski
Piknik z okazji Dnia Dziecka 31.05 Samorząd Uczniowski, wychowawcy klas, nauczyciele, Rada Rodziców

(Samorząd Uczniowski op. Beata Dobrzyńska, M.Leśniara, wych.klas I K.Jatkowska, M.Kozłowska – Mak, J.Grzybowska, G.Żakowska)

Kampania społeczna „Cała Polska czyta dzieciom” – ogólnopolski Tydzień Głośnego Czytania” – cała społeczność szkoły czyta czerwiec K.Jatkowska, A.Wójciak, I.Zygiel, n-le języka polskiego

Dekoracje – nauczyciele wspomagający

Zakończenie roku szkolnego

klas 0 – VIII

Uroczyste pożegnanie klas VIII

27.06 Dyrekcja ,nauczyciele,

nauczyciele wspomagający

wychowawcy klas VIII

Spotkanie przyszłych pierwszoklasistów i ich rodziców z wychowawcami ostatni tydzień sierpnia Dyrekcja

Wychowawcy klas I

Poczet sztandarowy  nauczycieli rok szkolny A.Leszczyńska, D.Szelągowska – Mikitiuk,

R.Stańczak

Poczet sztandarowy  uczniów rok szkolny Klasa 8a

Julia Gołaszewska

Oliwia Liberek

Alicja Krzywkowska

Klasa 8b

Michał Uniewski

Maciej Wysocki

Klasa 8c

Lena Kaftanowicz

Karolina Łopacka

 

  Przydziały nauczycieli odpowiedzialnych za poszczególne działania oraz termin wydarzeń mogą ulec zmianie w zależności od potrzeb organizacyjnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów klas I-VIII
  2. DOBROSTAN UCZNIÓW. ROZWÓJ EMOCJONALNY I OCHRONA ZDROWIA PSYCHICZNEGO
ZADANIE SPOSOBY REALIZACJI ODPOWIEDZIALNE OSOBY TERMIN REALIZACJI
Podejmować działania mające wpływ na zdrowie psychiczne uczniów, we współpracy
z rodzicami.

 

Realizacja programów profilaktycznych i zdrowotnych.

Spotkania integracyjne, wycieczki.

Spotkania z pedagogiem,  psychologiem, pedagogiem specjalnym.

Realizacja programów profilaktycznych we współpracy z poradnią, instytucjami miejskimi.

Współpraca z instytucjami zajmującymi się zdrowiem psychicznym i fizycznym – , MCK, MCSiR.

Udział w akcjach : Aktywne Przerwy, Szkoły Promującej Zdrowie, „Śniadanie Daje Moc”, „Dzień Zdrowia Psychicznego”

Pogadanki na lekcjach na temat radzenia sobie ze stresem i emocjami,

Dbanie o stały kontakt nauczycieli
z rodzicami/opiekunami prawnymi poprzez zebrania, spotkania indywidualne oraz dziennik elektroniczny.

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Cały rok szkolny
Kształcenie umiejętności wyrażania swoich emocji
w sposób społecznie akceptowany, rozwijanie odporności emocjonalnej. Radzenie sobie z lękiem
i stresem. Dbanie o dobrostan psychiczny.
-Godziny wychowawcze nt. „zarządzania” swoim stresem, wywołanym sytuacją kryzysową, stosowania technik relaksacyjnych, rozładowywania napięć i emocji,

-Indywidualne rozmowy z uczniami z Ukrainy, ułatwiające im odnalezienie się w nowej rzeczywistości oraz minimalizujące ich stres
i obawy,

-Jak opanować swój stres? Lekcje wychowawcze dla uczniów klas ósmych, przystępujących do egzaminu.

– Indywidualna opieka i wsparcie wychowawcy, pedagoga, pedagoga specjalnego, psychologa w przypadku zauważenia bądź otrzymania informacji o niepokojącym zachowaniu ucznia lub trudnej sytuacji, jaka dotknęła jego lub jego rodzinę.

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Cały rok szkolny
Promocja zdrowego stylu

Życia.

Stwarzanie warunków do

kształtowania zachowań

sprzyjających zdrowiu.

 

 

-Pogadanki ,

-Prelekcje prowadzone przez wychowawcę, pielęgniarkę szkolną, pedagoga szkolnego

-Zawody sportowe, konkursy, pokazy ,

-Wycieczki, propagowanie aktywności fizycznej,

-Przygotowanie występów, koncerty- prezentacja  zainteresowań uczniów

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Pielęgniarka

Psycholog

Cały rok szkolny
Kształcenie umiejętności

właściwego postępowania
w sytuacji stanu zagrożenia.

Bezpieczny uczeń w swoim

środowisku(pierwsza pomoc

przedmedyczna w nagłych

wypadkach)

-Zapoznanie uczniów i nauczycieli
z procedurami postępowania w sytuacjach zagrożenia;

– Próbne alarmy, regulaminy pracy
w pracowniach zajęć praktycznych
i komputerowych,

-Pogadanki, pokazy,

-Ćwiczenia z fantomem,

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Pielęgniarka

Psycholog

Cały rok szkolny
Profilaktyka uzależnień,

bezpieczeństwo w sieci.

-Nauka asertywnej postawy wobec nałogów;

-Udział uczniów w programach profilaktycznych realizowanych przez  wychowawców, nauczycieli i zewnętrznych realizatorów:

„Cukierki” klasy 0-III, „Domowi detektywi” klasy IV i V,

,,Fantastyczne możliwości” klasy VI, ,, Przyjaciele ZIPPIEGO” KLASY I-III

„Debata” – klasy VI i VII; „Unplagged”, „Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej”; „Wspólne kroki w Cyberświecie”;

-Udział w zajęciach psychoedukacyjnych realizowanych przez pedagoga, psychologa
i wychowawców;

-Udział w kampaniach społecznych,

-Udział w konkursach organizowanych przez szkołę i Punkt Profilaktyki Uzależnień
i Pomocy Rodzinie oraz inne współpracujące instytucje;

-Udział w konkursach organizowanych przez policję, straż miejską;

Pogadanki w ramach godzin z wychowawcą na temat niebezpieczeństw związanych z zażywaniem substancji psychoaktywnych
w tym dopalaczy;

-Udział uczniów w rozmowach indywidualnych i interwencyjnych odnośnie problemów dotyczących używania substancji szkodliwych dla zdrowia i życia;

-Konsultacje z pracownikami z Komendy Miejskiej Policji – dzielnicowym, kuratorami sądowymi oraz pracownikami MOPS (wzajemne przekazywanie informacji dotyczących uczniów, podejmowanie interwencji i wspólnych działań zaradczych);

Szkolenia dla nauczycieli z zakresu profilaktyki uzależnień (dopalacze, narkotyki, alkohol, nikotyna);

-Szkolenie z zakresu wczesnej interwencji;

-Prowadzenie systematycznej diagnozy zagrożeń;

-Stała współpraca z rodzicami ucznia z grupy ryzyka, podjęcie interwencji z udziałem rodziców, wspólne opracowanie strategii pomocy dla ucznia;

-Skierowanie ucznia do specjalistów poza szkołą w celu dokonania indywidualnej diagnozy i ewentualnego podjęcia terapii, stała współpraca z nimi;

-Oglądanie filmów instruktażowych, spotkania ze specjalistami;

– Realizacja innowacji;

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Realizatorzy programów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok szkolny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II.BEZPIECZNA I PRZYJAZNA SZKOŁA

ZADANIE FORMY REALIZACJI ODPOWIEDZIALNE OSOBY TERMIN REALIZACJI
Zapewnienie uczniom przyjaznych i bezpiecznych warunków do nauki i wychowania.

 

Bieżące monitorowanie bezpieczeństwa
i zagrożeń, wdrażanie wniosków.

– Zasady BHP na zajęciach.

– Dyżury nauczycieli podczas przerw.

– Natychmiastowe reagowanie nauczycieli
i pracowników szkoły na złe zachowanie ucznia.

– Współpraca z Policją.

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

cały rok szkolny
Przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny

-Podnoszenie wiedzy na temat objawów
i rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych,
Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Cały rok szkolny
Ukazanie sensu i konieczności przestrzegania zasad  bezpieczeństwa. -Zapoznawanie, przypominanie i egzekwowanie zasad bezpiecznego zachowania się w szkole
i poza nią.

-Udział uczniów w tworzeniu regulaminów.

-Tematyka godzin wychowawczych – zachowanie się w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu, podczas wakacji i ferii.

-Spotkania z Policją i przedstawicielami Straży Pożarnej.

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Cały rok szkolny
Wdrażanie uczniów do bezpiecznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w ruchu drogowym oraz korzystania
z komunikacji.
-Pogadanki na godzinach wychowawczych.

-Zdobywanie karty rowerowej.

-Poznawanie znaków i przepisów ruchu drogowego.

-Udział w konkursach o ruchu drogowym.

-Spotkania z Policją nt. bezpiecznej drogi do szkoły.

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Cały rok szkolny
Doskonalenie umiejętności właściwego reagowania
w sytuacji zagrażającej
bezpieczeństwu.

Nauka udzielania pierwszej pomocy.

-Pogadanki na godzinach wychowawczych,

-gazetki tematyczne;

-pokazy pierwszej pomocy prowadzone przez przedstawicieli policji i służb medycznych;

-udział uczniów w próbnych alarmach
i ewakuacjach;

– praktyczna nauka udzielania pierwszej pomocy z wykorzystaniem filmików instruktażowych
i fantomów;

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Cały rok szkolny
Bezpieczeństwo i higiena pracy przy komputerze, bezpieczne korzystanie z technologii cyfrowych, przeciwdziałanie cyberprzemocy.

 

-Zwracanie uwagi na właściwe korzystanie
z komputera podczas zajęć w domu i szkole (odpowiednie oświetlenie, ustawienie monitora, dopasowane do wzrostu krzesło

i biurko),

-Pogadanki, zajęcia wychowawcze, lekcje informatyki nt. bezpiecznego korzystania
z komputera, Internetu

i telefonu, w tym z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu.

-Prezentacje multimedialne nt.: cyberprzemocy, podstawowych zasad netykiety

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Cały rok szkolny
Budowanie bezpiecznego, pozytywnego i przyjaznego klimatu w szkole.

 

– Dbać o dobrostan psychiczny i rozwój emocjonalny uczniów, atmosferę w klasie
i szkole;

-Dobra atmosfera w klasie, troska o wzajemne relacje, lekcje wychowawcze integrujące zespoły klasowe, w tym uczniów z Ukrainy, obserwacja zachowań uczniów na tle rówieśników.

-Jasno określone i konsekwentnie przestrzegane granice nieakceptowanego zachowania (Statut Szkoły, Standardy Ochrony Małoletnich, regulaminy, procedury postępowania, kontrakty klasowe)

-Warsztaty oraz zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne, mające na celu rozpoznawanie własnych emocji, kontrolowanie złości, radzenie sobie ze stresem oraz rozwiązywanie konfliktów bez przemocy.

-Zapobieganie zachowaniom agresywnym i ich eliminowanie poprzez indywidualne rozmowy
z uczniami i rodzicami, prewencyjne spotkania
z funkcjonariuszami policji m.in na temat odpowiedzialności nieletnich za swoje czyny (klasy VII-VIII)

 

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Cały rok szkolny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III. KSZTAŁTOWANIE ROZWOJU INTELEKTUALNEGO

ZADANIA SPOSOBY REALIZACJI ODPOWIEDZIALNE OSOBY TERMIN REALIZACJI
Podniesienie efektywności procesów edukacyjnych poprzez wykorzystanie narzędzi i zasobów cyfrowych oraz aktywizujących metod (m.in. „Laboratoria Przyszłości”, „Karty Grabowskiego” i inne).

 

– Korzystanie z zasobów sali „Laboratorium Przyszłości”.

-Wykorzystanie Kart Grabowskiego na zajęciach edukacyjnych i pozalekcyjnych.

– Realizacja innowacji pedagogicznych;

-Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem narzędzi TIK, tablic interaktywnych, ciekawych prezentacji, innowacji pedagogicznych, zabaw dydaktycznych.

– Udział nauczycieli w szkoleniach, webinariach, konferencjach podnoszących efektywność procesów edukacyjnych.

-Prowadzenie i udział w lekcjach otwartych – wymiana doświadczeń i umiejętność dzielenia się wiedzą.

– Wykorzystanie wiedzy  ze szkolenia  „Lekcja ENTER” w procesie edukacyjnym poprzez uatrakcyjnienie zajęć.

– Kształtowanie samodzielności uczniów w posługiwaniu się różnymi aplikacjami, m.in.: wordwall, kahoot, genially, learning.apps.

– Rozwijanie umiejętności u dzieci bezpiecznego korzystania z zasobów cyfrowych.

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

cały rok szkolny
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych uzdolnień zainteresowań
i predyspozycji oraz kształtowanie postawy twórczej, uczenie planowania pracy własnej i dobrej jej organizacji

 

 

– Realizacja innowacji pedagogicznych;

– Organizację pracy metodą projektu;

-Przeprowadzanie w klasach diagnoz i ankiet wstępnych, obserwujemy uczniów podczas bieżącej pracy;

-Przygotowanie w zespołach przedmiotowych propozycji zajęć rozwijających prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań, warsztatów, konkursów. np., wyjazdy do muzeum, teatru, wyjścia do kina, na wystawy, spotkania z ludźmi kultury i aktorami, piosenkarzami, udział w życiu kulturalnym miasta.

-Przygotowanie programów artystycznych na uroczystości szkolne, prezentowanie talentów na forum klasy, szkoły i środowiska lokalnego (tablice ze zdjęciami uczniów, wytwory pracy artystycznej, dyplomy, puchary na holu szkolnym).

-Odkrywanie talentów naszych uczniów, zachęcanie do rozwijania ich pasji i zdolności. Plener malarski Udział w konkursach przedmiotowych, tematycznych i artystycznych – recytatorskich, wokalnych, plastycznych.

-Zachęcanie rodziców do wspierania i rozwoju talentów swoich dzieci

-Prowadzenie zajęć z preorientacji zawodowej w klasach 0-III,orientacji zawodowej
w klasach IV-VI i doradztwa zawodowego klasach VII i VIII zgodnie z opracowanym Wewnątrzszkolnym Systemem Doradztwa Zawodowego.

-Współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy;

-Udział uczniów w konkursach i olimpiadach przedmiotowych.

-Lekcje wychowawcze poświęcone tematyce: praktyczne sposoby zarządzania czasem, metody skutecznego uczenia się.

-Prowadzeniem lekcji  wychowawczych  poświęcone tej tematyce. Praktyczne sposoby zarządzania czasem, metody skutecznego uczenia się;

-Zajęcia doradztwa zawodowego na temat predyspozycji;

-Prowadzenie porad i konsultacji dla uczniów
i rodziców zgodnie z wyznaczonym na dany rok szkolny planem pracy;

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Doradca zawodowy

Psycholog

Cały rok szkolny
Popularyzowanie czytelnictwa

 

-Współpraca z Biblioteką Miejską oraz Biblioteką Pedagogiczną w Płońsku.

-Udział w cyklicznych wydarzeniach
i inicjatywach czytelniczych: Narodowe Czytanie, Cała Polska czyta dzieciom.

-Korzystanie z zasobów Biblioteki Szkolnej

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Cały rok szkolny
Kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.

 

-Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem narzędzi TIK, tablic interaktywnych, ciekawych prezentacji, innowacji pedagogicznych, zabaw dydaktycznych.

-Udział nauczycieli w szkoleniach, webinariach, konferencjach podnoszących efektywność procesów edukacyjnych.

-Prowadzenie i udział w lekcjach otwartych – wymiana doświadczeń i umiejętność dzielenia się wiedzą.

-Kształtowanie samodzielności uczniów w posługiwaniu się różnymi aplikacjami, m.in.: wordwall, kahoot, genially, learning.apps.

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

 

Cały rok szkolny
Udzielania pomocy i wsparcia uczniom z różnymi problemami w tym dzieciom niepełnosprawnym, mających trudności w nauce oraz uczniom zdolnym. Podnoszenie jakości edukacji włączającej
i  umiejętności pracy z  zespołem zróżnicowanym.

 

 

-Prowadzenie zajęć specjalistycznych: EEG Biofeedback, Snoezelen, logopedycznych, SI itd.

-Zapewnienie bezpieczeństwa i opieki najmłodszym uczniom naszej szkoły, prowadzimy diagnozę gotowości szkolnej
i organizujemy pomoc psychologiczno- pedagogiczną.

-Przeprowadzanie w klasach diagnozy, ankiety i  wstępne, obserwacje podczas bieżącej pracy.

-Zapewniamy wsparcie pedagogiczno-psychologiczne poprzez konsultacje, lekcje warsztatowe oraz zajęcia profilaktyczne dotyczące radzenia sobie ze stresem oraz zwiększanie motywacji uczniów do nauki.

-Udział dzieci w organizowanych imprezach klasowych i szkolnych, akcjach PCK
i Wolontariatu Szkolnego, programach profilaktycznych, wycieczkach, spotkaniach integracyjnych

– podnoszenie jakości pracy z zespołem różnorodnym: wykorzystywanie ciekawych metod pracy;

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

 

Cały rok szkolny

 

 

 

 

 

 

  1. KSZTAŁTOWANIE ROZWOJU SPOŁECZNEGO I MORALNEGO
ZADANIE SPOSOBY REALIZACJI ODPOWIEDZIALNE OSOBY TERMIN REALIZACJI
Kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby, samoakceptacja
i budowanie poczucia własnej wartości.

 

-Zajęcia warsztatowe z wychowawcą
i specjalistami;

-Rozmowy indywidualne wychowawców, pedagoga, psychologa z uczniami.

-Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną;

-Zajęcia z psychologiem;

-Wyjazdy integracyjne

Lekcje warsztatowe dotyczące stresu oraz strategii radzenia sobie z nim;

Lekcje warsztatowe dotyczące samooceny.

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Cały rok szkolny
Doskonalenie umiejętności prospołecznych
i rozwiązywania konfliktów bez agresji i przemocy
-Warsztaty z zakresu komunikacji społecznej, pracy w zespole, funkcjonowania wśród innych, analizy sytuacji problemowych                         i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania; Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Cały rok szkolny
Kształtowanie postawy

dialogu i umiejętności

słuchania innych.

Wspieranie postawy

tolerancji oraz

przeciwdziałanie

przemocy rówieśniczej

-Warsztaty wychowawcze

-Warsztaty teatralne, wyjścia do kina, muzeum;

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Cały rok szkolny
Rozumienie uczuć,

empatia, troska o innych,

słabszych.

Wolontariat.

-Zajęcia integracyjne;

– Zajęcia warsztatowe;

– Akcje Szkolnego Klubu Wolontariatu;

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Cały rok szkolny
Kształtowanie kultury osobistej -Poznawanie zasad savoir-vivre.

– Zajęcia z wychowawcą;

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Cały rok szkolny
Włączanie do inicjatyw w społeczności szkolnej uczniów przybyłych z Ukrainy.

 

-Udział dzieci w organizowanych imprezach klasowych i szkolnych, akcjach PCK
i Wolontariatu Szkolnego, programach profilaktycznych, wycieczkach, spotkaniach integracyjnych

– Rozwijanie ich pasji poprzez uczestnictwo
w konkursach i kołach zainteresowań.

-Zachęcanie do aktywności w trakcie zajęć.

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Cały rok szkolny

                                                                                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. KSZTAŁTOWANIE ROZWOJU PATRIOTYCZNEGO
ZADANIA SPOSOBY REALIZACJI ODPOWIEDZIALNE OSOBY TERMIN REALIZACJI
Ukazanie wartości

rodziny, grupy

rówieśniczej i innych

społeczności w życiu

osobistym człowieka.

Wspieranie uczniów
w wzmacnianiu więzi społecznych oraz kontaktów interpersonalnych.

Rozwijanie samodzielności.

 

-Rozwijanie umiejętności psychospołecznych uczniów, nauczycieli i rodziców poprzez udział w szkoleniach, warsztatach, prelekcjach.

-Dbanie o bezpieczeństwo uczniów w szkole
i poza nią oraz eliminujemy zachowania ryzykowne

-Nauka zachowań asertywnych i możliwości obrony w sytuacjach konfliktu z innymi.

-Udział uczniów klas 0- III w programie rozwijającym kompetencje społeczne ,,Spotkania z Leonem”.

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Cały rok szkolny
Budowanie poczucia tożsamości regionalnej, narodowej
i europejskiej. Dbanie

o prawidłowy wizerunek szkoły

w środowisku lokalnym

 

-Kontakt z mediami lokalnymi;

-Ukazywanie osiągnięć i potencjału społeczności szkolnej;

-Współpraca z organizacjami o zasięgu gminnym i powiatowym przy organizacji większych przedsięwzięć;

-Promowanie osiąganych przez uczniów wyników w konkursach przedmiotowych
i tematycznych;

-Promowanie imprez kulturalnych organizowanych przez szkołę :

-integracyjnych;

– kulturalno- edukacyjnych;

– okolicznościowych;

– sportowych;

– rozrywkowych;

-happeningów;

-uroczystości kościelnych;

-Organizowanie spotkań z przedstawicielami społeczności lokalnej;

-Udział w imprezach organizowanych na zewnątrz szkoły przez inne instytucje;

-Organizujemy i uczestniczymy w akademiach szkolnych z okazji świąt narodowych;

– Udział w konkursie ,,Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego”- reprezentowanie szkoły, w obchodach świąt narodowych w środowisku lokalnym(poczet sztandarowy) delegacje uczniów i nauczycieli;

– Poznajemy kulturę i tradycję innych narodów oglądając filmy, czytając czasopisma, książki uczestnicząc w spotkaniach
z przedstawicielami miast partnerskich naszego miasta.

-Organizujemy wystawy zdjęć z ciekawych miejsc naszych wakacyjnych wojaży.

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Cały rok szkolny
Rozwój postaw

patriotycznych
i obywatelskich

 

-Ślubowanie na sztandar szkoły w dniu jej ukończenia.

– zapoznanie uczniów z osobą patrona i symboli szkoły,

– Uroczyste celebrowanie Dnia Patrona;

– Prowadzenie kroniki szkolnej;

– Udział w wycieczkach krajoznawczych;

-Odwiedzamy miejsca pamięci narodowej.

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Cały rok szkolny
Rozwijanie zainteresowań uczniów kwestiami związanymi
z ochroną środowiska. Systematyzowanie wiedzy
nt. ochrony środowiska.
-Uświadamianie zagrożeń wynikających
z braku dbałości o środowisko;

– Wskazywanie umiejętnego

korzystania ze środowiska

naturalnego, poprzez organizację i udział

w konkursach, imprezach,

wycieczkach krajoznawczych;

-Propagowanie piękna regionu w dowolnych formach;

-Dbałość o zieleń w klasie, szkole i wokół niej;

-Organizowanie i udział w zajęciach sportowo-rekreacyjnych;

-Udział w akcjach ekologicznych;

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Cały rok szkolny

 

 

  1. PROFILAKTYKA NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH I ABSENCJI
ZADANIE SPOSOBY REALIZACJI ODPOWIEDZIALNE OSOBY TERMIN REALIZACJI
Uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych wszystkich uczniów. Likwidowanie barier.

 

 

 

-Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne wszystkich uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb;

-Pomoc nauczyciela w bieżącej pracy z uczniami;

-Pomoc nauczyciela wspomagającego dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego;

-Dostosowywanie wymagań edukacyjnych i form pracy do indywidualnych potrzeb uczniów
w zintegrowanych działaniach nauczycieli;

-Organizacja zajęć wspomagających, zajęć dodatkowych, specjalistycznych;

-indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,

-Odraczanie obowiązku szkolnego uczniom bez gotowości szkolnej,

-Opieka i wsparcie pedagoga szkolnego, pedagoga specjalnego i psychologa,

-Pomoc w nauce i odrabianiu prac domowych w świetlicy szkolnej,

-Dostosowanie form egzaminu ósmoklasisty do indywidualnych możliwości i potrzeb uczniów,

-Współpraca z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi.

– Prowadzenie porad i konsultacji dla uczniów
i rodziców zgodnie z wyznaczonym na dany rok szkolny planem pracy;

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Cały rok szkolny
Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne uczniów
z Ukrainy

 

 

-Diagnoza uczniów (obserwacje, rozmowy, ankiety),

-Monitorowanie sytuacji bytowej, rodzinnej
i edukacyjnej uczniów,

-Prowadzenie lekcji wychowawczych integrujących zespoły klasowe z nowo przybyłymi uczniami z Ukrainy

-Pomoc nauczycieli w bieżącej pracy z uczniami.

-Zajęcia dodatkowe, m.in. z języka polskiego

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Cały rok szkolny
Działania zespołu terapeutyczno-pedagogicznego, skupiającego nauczycieli wspomagających
i specjalistów

 

-Wzmożona opieka nad uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,

-Zapewnienie im optymalnych warunków do rozwoju.

-Udzielanie skutecznej pomocy dzieciom, które potrzebują wsparcia.

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele wspomagający

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Cały rok szkolny
Kontrola obowiązku szkolnego -Systematyczna kontrola frekwencji,

-Zebrania zespołu wychowawczego,

-Konsekwentne przestrzeganie statutu.

 

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Cały rok szkolny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców

DZIAŁANIA SKIEROWANE DO UCZNIÓW

ZADANIA SPOSOBY REALIZACJI ODPOWIEDZIALNE OSOBY TERMINY REALIZACJI
Kształtowanie odpowiedzialnego korzystania z urządzeń elektronicznych, Internetu i mediów społecznościowych. Uzależnienia behawioralne.

 

 

-Uzależnienia behawioralne”. Propagowanie wiedzy nt. zagrożeń behawioralnych, ze szczególnym uwzględnieniem nadmiernego korzystania ze smartfonu i komputera

-Podnoszenie wiedzy w zakresie cyber higieny, czyli najprostszych działań bezpiecznego korzystania
z Internetu polegających na m.in. systematycznej zmianie hasła i aktualizacji oprogramowania, omawianie najnowszych zagrożeń, które każdego dnia pojawiają się w Internecie

-Przeprowadzenie pogadanek wśród uczniów na temat niebezpieczeństw i zagrożeń płynących
z Internetu, gazetki tematyczne.

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Cały rok szkolny
Kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych

 

-Działania ukierunkowane na rozwój krytycznego myślenia i kompetencji cyfrowych,

-Kształtowanie nawyku weryfikacji autorów i źródeł pozyskiwanych informacji,

-Zapoznanie ze zjawiskiem tzw. fake newsów – jako celowo wprowadzanymi do obiegu wiadomości w całości lub części nieprawdziwymi, których celem jest zmiana postawy lub reakcji wobec aktualnych wydarzeń, wywołanie paniki, destabilizacja systemu, chęć skłócenia lub zszokowania społeczeństwa.

-Zwracanie uwagi na kulturę języka oraz kształtowanie odpowiedzialności za wpisy
i komentarze umieszczane w Internecie w mediach społecznościowych.

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Cały rok szkolny
Dostarczenie informacji na temat możliwości uzyskania pomocy w przypadku uzależnienia lub zagrożenia uzależnieniem -Budowanie przyjaznego klimatu w szkole,

-Tematyka lekcji wychowawczych,

-Rozmowy indywidualne,

-Wskazywanie możliwości uzyskania pomocy,

-Współpraca z rodzicami.

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Cały rok szkolny
Dostarczanie rzetelnych
i aktualnych informacji na temat przepisów ustawy o
przeciwdziałaniu narkomanii oraz szkolnych procedur.

                              

-Zapoznanie uczniów ze szkolnymi procedurami postępowania,

-Pogadanki na godzinach wychowawczych,

-Spotkania z Policją na temat odpowiedzialności karnej młodzieży, interwencje i postępowanie zgodne z procedurami względem uczniów podejmujących próby palenia, picia, lub sięgania po inne substancje psychoaktywne.

Dyrekcja

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Cały rok szkolny

 

 

 

DZIAŁANIA SKIEROWANE DO RODZICÓW

ZADANIA SPOSOBY REALIZACJI
–        Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra;

–        Współpraca z rodzicami uczniów oraz wzmacnianie roli rodziny w budowaniu postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia, kształtowania prawidłowych postaw i podejmowania prawidłowych decyzji przez ich dzieci.

–        Poszerzenie wiedzy rodziców,  na temat:

ü  prawidłowości rozwojowych oraz zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży,

ü  rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających i substancji psychoaktywnych,

ü  uzależnień behawioralnych, w tym cyberzaburzeń
i cyberuzależnień

ü  postępowania w tego typu przypadkach

–        Dostarczanie rzetelnych i aktualnych informacji na temat:

ü  sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających i substancji psychoaktywnych.

–        Angażowanie rodziców w życie szkoły i klasy

–        Udzielanie pomocy i wsparcia rodzicom dzieci z Ukrainy

 

 

 

 

-Zapoznawanie rodziców podczas zebrań szkolnych i klasowych z przepisami prawa oraz szkolnymi procedurami reagowania w sytuacjach używania lub posiadania środków psychoaktywnych i odurzających przez ucznia,

-Pedagogizacja rodziców poprzez warsztaty, spotkania, konsultacje nt. zdrowia psychicznego, obniżonego nastroju, promocji zdrowego, aktywnego stylu życia,

-Przybliżenie wiedzy nt. uzależnień behawioralnych, szczególnie w zakresie nadmiernego korzystania z urządzeń elektronicznych (smartfonu, komputera). Modelowanie korzystania z powyższych urządzeń, zawieranie z dzieckiem kontraktu cyfrowego,

-Zamieszczenie na stronie internetowej szkoły materiałów edukacyjnych na temat współczesnych zagrożeń i sposobów przeciwdziałania.

-Psychoedukacja rodziców w zakresie szkodliwości spożywania napojów energetycznych przez dzieci i młodzież.

-Pogadanki z rodzicami podczas zebrań klasowych,

-Indywidualne rozmowy, porady i konsultacje, w tym z rodzicami uczniów
z Ukrainy

-Psychoedukacja indywidualna rodziców.

-Umieszczenie na stronie internetowej Szkoły Programu Wychowawczo-Profilaktycznego, badanie oczekiwań rodziców odnośnie podejmowanych przez Szkołę działań wychowawczo-profilaktycznych i ich uwzględnianie w bieżącej pracy.

-Spotkania z udziałem rodziców w przypadku powtarzających się zachowań niepożądanych ucznia.

-Przekazywanie rodzicom materiałów edukacyjnych na temat problemów dzieci i młodzieży oraz sposobów postępowania zgodnie z zapotrzebowaniem.

-Udostępnianie rodzicom adresów i telefonów poradni i instytucji specjalistycznych,

-Przedstawienie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów,

-Warsztaty dla rodziców

 

DZIAŁANIA SKIEROWANE DO NAUCZYCIELI

ZADANIA SPOSOBY REALIZACJI
-Podnoszenie wiedzy nauczycieli i wychowawców
w zakresie profilaktyki uzależnień, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków i substancji psychoaktywnych oraz w zakresie uzależnień behawioralnych.

– doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego, jako języka obcego;

– podejmowanie inicjatyw/ działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej;

 

 

 

 

 

–        Wewnątrzszkolne i zewnętrzne doskonalenie zawodowe nauczycieli, wychowawców i pedagogów,

–        korzystanie z literatury fachowej, artykułów oraz stron Internetowych,

–        dostęp do przepisów prawa oraz procedur postępowania,

–        współpraca nauczycieli, wychowawców i pedagogów w rozwiązywaniu problemów wychowawczych uczniów,

–        współpraca z instytucjami wspierającymi wychowawczą rolę szkoły

–        Poszerzanie wiedzy nauczycieli na temat::

ü  sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków i substancji psychoaktywnych,

ü  możliwości pomocy specjalistycznej dla uczniów i ich rodziców, przepisów ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz szkolnych procedur w przypadku używania lub posiadania środków psychoaktywnych i odurzających przez ucznia.

ü  uzależnień behawioralnych wśród uczniów.

– udział w Europejskim Tygodniu Sportu;

 

 

 

 

 

 

Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego

Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu infor­macji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i pod­noszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego.

Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:

  • obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
  • analizę dokumentacji,
  • przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodzi­ców i nauczycieli,
  • rozmowy z rodzicami,
  • wymianę spostrzeżeń w zespołach oddziałowych, przedmiotowych i zespole wychowawczym.
  • analizy indywidualnych przypadków.

 

Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w roku szkolnym 2024/2025 przez zespół ds. ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego: powołany przez dyrektora. Zadaniem zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników.
Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana Rada Pedagogiczna
i Rada Rodziców.

Ustalenia końcowe

Za realizację Programu Wychowawczo-Profilaktycznego szkoły odpowiedzialni są wszyscy pracownicy Szkoły. Dyrektor Szkoły czuwa nad prawidłowością jego realizacji. Za realizację poszczególnych zakresów odpowiedzialni są nauczyciele zadeklarowani, bądź zaproponowani przez Dyrektora Szkoły.

Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej nr 3 im. Stanisława Wyspiańskiego w Płońsku jest otwarty i może być modyfikowany w trakcie realizacji. Program ten podlega monitorowaniu i ewaluacji.

Program Wychowawczo – Profilaktyczny opracował zespół nauczycieli w składzie:

  • Anna Leszczyńska– przewodnicząca, pedagog szkolny
  • Agnieszka Tomaszewska- przewodnicząca, pedagog specjalny
  • Daria Szelągowska- Mikitiuk- psycholog
  • Lewandowska Marta – członek zespołu
  • Bogda Nowakowska- członek zespołu

 

Program wychowawczo-profilaktyczny został uchwalony przez Radę Rodziców w dniu 24 września 2024r. w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkoły.

 

 

 

Skip to content