Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego
W roku szkolnym 2010/11 w Szkole Podstawowej Nr 3 im. St. Wyspiańskiego w Płońsku do Ogólnopolskiego Konkursu „ Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego w l. 1531 – 1683. Od Obertyna do Wiednia” przystąpiło 6 uczniów z klas szóstych. Konkurs ten jest organizowany przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty. Uczniowie przygotowując się do konkursu musieli sprostać wielu wymaganiom. Obowiązywało ich opanowanie wiedzy wynikającej z podstawy programowej kształcenia ogólnego, poszerzonej o treści rozszerzające wiadomości i umiejętności uczniów. Tematyka Konkursu obejmuje historię Polski i powszechną oraz dzieje oręża polskiego z uwzględnieniem znajomości broni i barwy, architektury obronnej, literatury, malarstwa batalistycznego i portretowego, muzyki i pieśni, tekstów źródłowych, topografii wojskowej, heraldyki Uczniowie na etapie szkolnym, który odbył się 19 listopada 2010 roku, wykazali się dużą wiedzą. Osiągnęli wyniki znacznie wyższe od wymaganych do przejścia do następnego etapu ( 70 % punktów ). Gdyby nie to, że do etapu rejonowego mogło przejść 3 uczniów, wszyscy zakwalifikowaliby się. Do etapu rejonowego w Ciechanowie ostatecznie zakwalifikowali się: -Kołodziejski Przemysław – 98 %, Kostrzewa Weronika – 94%, Rostek Szymon – 86 % i Bogdan Aleksandra – 86 %.Na II etapie, który miał miejsce 14 stycznia 2011 roku, powyżsi uczniowie mieli również wysokie wyniki. Weronika i Przemysław uzyskali ponad 90 procentowy wynik, Aleksandra 80 procent, co dało im przejście do etapu wojewódzkiego.
W dniu 11 marca 2011 roku w Cytadeli Warszawskiej odbył sie III etap Konkursu. Aby zostać laureatem, trzeba było osiągnąć na teście przynajmniej 80 % punktów. Cała trójka naszych uczniów spisała się bardzo dobrze. Weronika Kostrzewa zajęła 2 miejsce ( 95 % ), Kołodziejski Przemysław zajął 3 egzekwo z 3 innymi uczniami, Bogdan Aleksandra uzyskała 90 % punktów. Wszyscy zostali laureatami. Ponadto Weronika Kostrzewa zakwalifikowała się do IV etapu (centralnego) tego Konkursu.
Na ten sukces uczniowie bardzo ciężko pracowali. Wykazali się systematycznością, pracowitością i uporem w dążeniu do celu. Pod kierunkiem nauczyciela historii i społeczeństwa spotykali się kilka razy w tygodniu. Poza tym wiele godzin spędzili na uczeniu się i czytaniu lektury historycznej w domu. Należy też podkreślić, iż wysokie wyniki w Konkursie zawdzięczają swoim zdolnościom i umiejętnościom, takim jak: łatwość zapamiętywania i kojarzenia faktów historycznych, wykorzystywanie wiedzy w praktyce, logiczne myślenie. Do konkursu przygotowywała uczniów pani Grażyna Buczyńska – nauczyciel historii.