Projekt edukacji ekologicznej Harcerska Natura
Od 25 do 29 października 2010 roku uczniowie klas szóstych (6a i 6e) Szkoły Podstawowej nr 3 im. Stanisława Wyspiańskiego w Płońsku wzięli udział w warsztatach ekologicznych w ramach realizacji projektu edukacji ekologicznej „Harcerska Natura” w Ośrodku Szkoleniowo – Wypoczynkowym ZHP Perkoz . Uczniowie uczestniczyli w licznych zajęciach edukacyjnych – zarówno teoretycznych, jak i praktycznych prowadzonych w terenie i bezpośrednim kontakcie z naturą. Warsztaty obejmowały następującą tematykę:
1. Norwegia w partnerstwie z naturą.
2. Ryby i ekosystem jeziora.
3. Co misie lubią najbardziej?
4. INO mi się nie zgub.
5. Ekosystem.
6. Gleba – matka Ziemia.
7. Ocena czystości wody.
8. Jaki to ptak?
9. Podstawy obserwacji meteorologicznych.
10. Elektrośmieci.
11. Woda.
12. Bezkręgowce.
Podczas warsztatów uczniowie wykonywali doświadczenia; sami przeprowadzali badania; rozpoznawali gatunki ptaków, roślin i zwierząt; uczyli się orientacji w terenie oraz wzbogacili swoją wiedzę o partnerskim kraju projektu Norwegii. Podczas zajęć z biologiem poznali zasady funkcjonowania ekosystemów na podstawie obserwacji w terenie, prostych analiz i doświadczeń. Wzięli także udział w spotkaniu z pszczelarzem, który zapoznał ich z zagadnieniami pszczelarstwa, wyjaśnił, jak powstają różne rodzaje miodu oraz inne produkty wytwarzane przez pszczoły. W trakcie zajęć uczniowie własnoręcznie wykonywali świece woskowe. Podczas warsztatów z geograficznego bloku dydaktycznego uczniowie zmierzyli się z podstawowymi problemami gleboznawstwa, a przede wszystkim poznali bezpośrednio glebę i jej właściwości. W bloku tym znalazły się także zajęcia, których celem było nauczenie posługiwania się mapą, jak orientować mapę bez kompasu i jak za jej pomocą dotrzeć do wyznaczonego punktu. Uwieńczeniem tych zajęć były minizawody w biegach na orientację, które wzbudziły w uczestnikach wiele emocji. Uczniowie uczestniczyli także w zajęciach z meteorologii podczas których przedstawione zostały podstawowe metody pomiarów bioklimatycznych określających stan środowiska atmosferycznego. Celem ornitologicznego bloku tematycznego było zapoznanie z zasadami prowadzenia obserwacji ornitologicznych w warunkach terenowych. Podczas zajęć zostały także przedstawione zasady rozpoznawania gatunków ptaków w warunkach polowych, przydatny sprzęt i miejsca obserwacji. Uczniowie uczestniczyli także w bardzo ciekawych zajęciach prowadzonych przez ichtiologa w gospodarstwie rybackim w Swaderkach, podczas których zapoznali się z biologią i produkcją ryb – od ikry do dorosłego pstrąga lub karpia. Nauczyli się także badać czystość jeziora na podstawie prostych pomiarów cech fizykochemicznych i obserwacji życia biologicznego. Każdego dnia dzieci miały możliwość wzięcia udziału w zajęciach integracyjnych, które pomogły im się lepiej poznać, nauczyć się dobrej współpracy w grupie oraz połączyć „ przyjemne” z „pożytecznym”. Ostatniego wieczoru odbyła się dyskoteka, w której bawiły się także dzieci z innych szkół. W czasie zabawy uczniowie chętnie dzielili się między sobą wrażeniami z udziału w warsztatach. Podczas wycieczki uczniowie mieli też okazję zwiedzić Grunwald oraz Olsztyn, gdzie spacerowali po Starówce i oglądali jesienne niebo w Planetarium. Wyjazd ten dostarczył uczestnikom wielu wrażeń, wzbogacił wiedzę i pozwolił zrozumieć, jak ważną rolę pełni otaczające nas środowisko.