Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego – cd.
W dniu 22.02.2019r. w Szkole Podstawowej nr 3 przedstawiciele klas ósmych kontynuowali przedsięwzięcie związane z Międzynarodowym Dniem Języka Ojczystego.
Kilka dni wcześniej ósmoklasiści, wspólnie z nauczycielem języka polskiego – p. A. Dobrowolską, przygotowali prezentację dotyczącą: historii, tradycji, kultury polskiej oraz języka ojczystego. Uczniowie: Oliwia Domańska i Maciej Szczepański z klasy 8b oraz Marta Romanowicz, Weronika Jarosławska i Michał Kowalski zaprezentowali młodszym kolegom wyniki swojej pracy pod hasłem: ,,Mój kraj nad Wisłą,moja mowa ojczysta”. Młodzież mówiła, z czego słynie Polska, jak bogata jest nasza tradycja, jak zawiła i trudna jest historia kraju. Prelegenci przypomnieli czas zaborów i powinności literatury romantycznej, a ponadto wyemitowali fragmenty filmów powiązanych tematycznie z prezentacją, m.in. ,,Pragnienie miłości” w reż. Jerzego Antczaka o tragicznym opuszczeniu ojczyzny przez polskiego kompozytora Fryderyka Chopina oraz fragment ,,Pana Tadeusza” w reż. Andrzeja Wajdy. Ósmoklasiści odesłali młodszych kolegów do lektury ,,Pana Tadeusza”, ponieważ ich zdaniem epopeja świadczy o wyjątkowości naszej historii i tradycji.
Na zakończenie spotkania młodzież zaproponowała młodszym kolegom zabawę językową, tzw. ,,polskie łamańce językowe”, np. Jeż Jerzy leży na wieży i nie wierzy, że leży”. Uczniowie klas szóstych i siódmych z zainteresowaniem wysłuchali prezentacji ósmoklasistów.
W tym samym czasie dwie uczennice z klasy 8b: Weronika Jankowska i Karolina Czarnecka, przygotowując materiał o poprawności językowej, poprosiły ks.proboszcza Tomasza Markowicza o wywiad dotyczący znajomości zasad gramatycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych. Odniosły się także do omawianej ostatnio na zajęciach lektury, a mianowicie do ,,Pana Tadeusza” (ubrały się w stroje szlacheckie), pytając o znajomość epopei narodowej. Ksiądz Proboszcz, jak zawsze z wielkim poczuciem humoru, odpowiadał na pytania, dbając o poprawność językową.
Święto Języka Ojczystego przypomina nam– Polakom, jak wspomnieli uczniowie klas ósmych, o trudnościach językowych związanych z polszczyzną, ale to właśnie zawiła gramatyka i ortografia wyróżnia nasz język.
Przygotowały: Oliwia Domańska z klasy 8b i Marta Romanowicz z klasy 8a