Lekcja przyrody
Scenariusz
Temat: Tętno – znak działania układu krwionośnego.
Cele operacyjne:
- Uczeń zna:
- Budowę układu krwionośnego człowieka
- Prace serca i jej skutki
- Uczeń potrafi:
- Zmierzyć prawidłowo tętno w spoczynku i po wykonaniu wysiłku
- Wskazać prawidłowo położenie serca, tętnicy szyjnej i nadgarstkowej
- Uczeń rozumie
- Role układu krwionośnego
- Zasady higieny układu krwionośnego
Metody:
Ø Pogadanka
Ø Praca z wykorzystaniem Internetu
Ø Pokaz modelu człowieka
Ø Ćwiczenia praktyczne
Formy pracy:
- Indywidualna
Pomoce:
- Laptopy dla każdego ucznia z dostępem do Internetu
- Model człowieka (budowa wewnętrzna)
- Stopery
Przebieg zajęć:
- Czynności organizacyjne
- Rozkładanie laptopów
1.Wstęp
- Przypomnienie wiadomości o budowie naczyń krwionośnych
- Postawienie pytania: „Czym jest tętno? „
- Zapisanie tematu
- Część wnioskowa
Uczniowie:
- Korzystanie z zasobów Internetu odszukują informacje o budowie układu krwionośnego, serca, zasad higieny, podnoszenie sprawności układu krwionośnego
- Pokazują na modelu człowieka położenie i budowę narządów układu krwionośnego
- Pokazują na sobie miejsce badania tętna
- Mierzą tętno w spoczynku i po wysiłku
- Omawiają procesy zachodzące w swoim organizmie (przyspieszone tętno i wzmożony oddech)
- Odszukuje w internecie informacje o higienie układu krwionośnego
- Podsumowanie
- Ocena aktywności uczniów
- Omówienie wniosków, podkreślenie roli ruchu i uprawiania sportu na sprawność układu krwionośnego
- Zadanie domowe – pomiar tętna członków rodziny