Klasa integracyjna 2005/2006
W naszym społeczeństwie żyje wiele osób o specjalnych potrzebach, ale jak powiedział Papież Jan Paweł II
„Potrzeby osób niepełnosprawnych są normalnymi potrzebami ludzi, którzy z pewnych względów słabsi, pozostają zawsze osobami dążącymi do pełnego wyrażenia własnej wartości. Wsparte skuteczną pomocą mogą wyzwolić w sobie niespożytą energię oraz wartości o wielkim znaczeniu dla całej wspólnoty…”.
Rozporządzenie MEN w sprawie organizowania opieki nad uczniami niepełnosprawnymi daje rodzicom prawo wyboru, czy umieścić dziecko w ośrodku lub szkole specjalnej, czy też zabiegać, by stworzono mu możliwość realizacji obowiązku szkolnego w szkole masowej, np.
w klasie integracyjnej.
Wychodząc naprzeciw potrzebom środowiska
1 września 2005 roku w Szkole Podstawowej Nr 3 im. Stanisława Wyspiańskiego w Płońsku uczniowie jednej z klas pierwszych rozpoczęli naukę w klasie integracyjnej.
Celem klasy integracyjnej jest diagnoza potrzeb każdego dziecka, integracja dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych, kształcenie umiejętności współżycia w grupie dzieci o różnych potrzebach.
Dzieci „sprawne inaczej” mają szansę na codzienny kontakt
z rówieśnikami oraz współdziałanie w społeczności szkolnej i klasowej. Pobudza to ich wiarę we własne możliwości i motywuje do przezwyciężania trudności. Pozostałym dzieciom integracja daje szansę niesienia pomocy słabszym, uczy wrażliwości i otwartości na drugiego człowieka i jego potrzeby.
Klasa I e prowadzona jest wspólnie przez dwóch wychowawców- Marię Stradomską- nauczyciela prowadzącego oraz
Katarzynę Uniewską– pedagoga wspomagającego.
W naszej klasie jest 20 osób (9 dziewczynek i 11 chłopców), w tym 5 ze specjalnymi wymaganiami edukacyjnymi. Obecność dwóch nauczycieli daje możliwość wymiany doświadczeń, wzajemnych konsultacji. Dzieci mają stworzone warunki, aby czuć się dobrze i bezpiecznie. Nasi uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych pracują na tych samych podręcznikach, co dzieci zdrowe. Jednak zakres wiedzy do opanowania jest mniejszy, a program specjalnie zmodyfikowany.
Nauczyciel wspomagający czuwa nad tymi dziećmi, pomaga im wykonać trudniejsze polecenia, tłumaczy zadania. Zazwyczaj jednak wspólnie pracujemy nad właściwym zachowaniem i pracą na lekcji, wspomagając się wzajemnie.
Uczniowie o szczególnych potrzebach edukacyjnych mają możliwość uczęszczania na dodatkowe specjalistyczne zajęcia: logopedię, reedukację, terapię pedagogiczną oraz gimnastykę korekcyjną.
W naszej klasie dzieci uczą się, że bawić i pracować można ze wszystkimi ludźmi, tym zdrowymi i niepełnosprawnymi a pomoc polega nie na współczuciu, ale wspieraniu i przyjaźni.