PROGRAM
WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3
- STANISŁAWA WYSPIAŃSKIEGO
W PŁOŃSKU
W ROKU SZKOLNYM
2024/2025
Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany po dokonaniu analizy:
- Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z 1997 r (art.. 48 ust. 1, art. 72 ust. 1);
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082);
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie
zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. z 2015r., poz. 1249);
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 2018r.zmieniającego
rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach
systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej
i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. z 2018 r., poz. 214);
- Karty Praw Dziecka;
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie
podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej;
– Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniającego Rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
-Rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania
i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie
warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym;
- Standardów Ochrony Małoletnich w Szkole Podstawowej nr 3 w Płońsku;
- Statutu Szkoły Podstawowej nr 3 im. Stanisława Wyspiańskiego w Płońsku;
oraz
- wniosków z ewaluacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego realizowanego
w szkole w roku szkolnym 2023/2024;
- diagnozy środowiska szkolnego – potrzeb i problemów występujących w szkole,
czynników chroniących i ryzyka, w tym związanych z zażywaniem substancji psychotropowych;
- dotychczasowych doświadczeń szkoły;
- wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora;
- wniosków z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów
wychowawczych rady pedagogicznej, spostrzeżeń wychowawców klasowych, pedagoga
i psychologa szkolnego;
- podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa i kierunków realizacji zadań
z zakresu nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2024/2025
- Wstęp
Program Wychowawczo-Profilaktyczny opracowany został na rok szkolny 2024/2025. Opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Większość informacji
o sytuacji wychowawczej w szkole pochodzi z naturalnej, bieżącej obserwacji życia szkoły. Treści Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły
w tym z warunkami i sposobem oceniania wewnątrzszkolnego. Podstawowym celem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest wspieranie dzieci
i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym i ryzykownym. Ważnym elementem realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów
w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej
i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki, skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli. Program realizowany jest przez Dyrekcję, wychowawców, pedagogów, psychologa oraz wszystkich nauczycieli na zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych, a także pozaszkolnych. W oparciu o Program Wychowawczo-Profilaktyczny wychowawca opracowuje dla swojej klasy Plan Pracy Wychowawczej na rok szkolny 2024/2025. Zadania wynikające z Programu mogą być modyfikowane zgodnie
z bieżącymi potrzebami uczniów. Podsumowaniem pracy wychowawczej i profilaktycznej Szkoły będzie sprawozdanie na koniec roku szkolnego.
W treściach Programu Wychowawczo-Profilaktycznego zostały uwzględnione kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025. Szkoła więc w tym roku będzie zwracała szczególną uwagę na:
1.Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
2.Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych
i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa
i proobronna.
3.Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie
u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
4.Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
5.Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
6.Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
7.Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
Biorąc pod uwagę wyniki diagnozy czynników ryzyka i czynników chroniących oraz kierunki polityki oświatowej na rok szkolny 2024/2025 w celu przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym uczniów, planujemy działania wychowawczo- profilaktyczne:
- Dbać o dobrostan psychiczny ( zwracając uwagę na samoakceptację, rozwój osobisty, cele w życiu, panowanie nad otoczeniem, autonomię, relację z innymi)
i rozwój emocjonalny uczniów, atmosferę w klasie i w szkole; - Dbać o bezpieczeństwo uczniów, reagować na najmniejsze przejawy niepożądanych zachowań;
- Dużo uwagi poświęcić tematyce uzależnień, w tym zakresie nadmiernego korzystania z Internetu czy sięgania po substancje uzależniające np. e-papierosy; dostarczać uczniom informacje na temat zagrożeń wynikających z uzależnień;
- Kształtować umiejętność udzielania pierwszej pomocy;
- Kształtować kulturę osobistą uczniów;
- Wspierać rozwój umiejętności zawodowych, rozpoznawania swoich mocnych stron i predyspozycji;
- Stwarzać okazje do integracji uczniów, wzmacniać pozytywne relacje rówieśnicze i wzajemną pomoc uczniowską, zwłaszcza uwrażliwić uczniów na pomoc
w przekazaniu lekcji uczniom nieobecnym w szkole, np. z powodu choroby; - W dalszym ciągu motywować uczniów do uprawiania sportu i spędzania aktywnie czasu wolnego;
- Uwrażliwiać rodziców na to, aby monitorowali działania ich dziecka w Internecie;
- Kształtować świadomość roli rodziny w życiu człowieka oraz miejsca dziecka
w rodzinie. - Budować właściwą relację w kontaktach nauczyciel – uczeń – rodzic.
- Wzmożyć dyżury w toaletach szkolnych i przebieralniach na w-f.
- W dalszym ciągu wspierać uczniów migracyjnych pod kątem dydaktycznym
i emocjonalnym;
- Rzetelnie stosować zalecenia wynikające z opinii i orzeczeń, by podnosić jakość edukacji włączającej;
- Likwidować bariery w zróżnicowanym zespole klasowym;
- Misja szkoły
„Wysokiej jakości opieka dydaktyczna i wychowawcza sprzyja wszechstronnemu
i harmonijnemu rozwojowi młodego człowieka, który sprosta wyzwaniom stawianym przez współczesny świat, przygotowuje do samodzielności i integruje ze środowiskiem lokalnym”.
Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom. Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie
i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie
i tworzenie jej tradycji. Misją szkoły jest także przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska
o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.
Jesteśmy szkołą, która:
- Zapewnia wszechstronny rozwój osobowości uczniów
- Wspomaga rodzinę w procesie wychowania.
- Gwarantuje nauczanie przez wysoko wykwalifikowaną kadrę, opierającą współpracę
z uczniami i rodzicami na zasadzie partnerstwa. - Jest przyjazna dla ucznia, rodziców i nauczycieli.
III. Wizja szkoły
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Stanisława Wyspiańskiego w Płońsku przygotowuje dzieci i młodzież do wyzwań, jakie stawia dorosłość. Szkoła osiąga wysokie wyniki w zakresie nauczania, wychowania i opieki, kształtuje postawy patriotyczne, prozdrowotne, ekologiczne, realizuje edukację informatyczną oraz językową, stymuluje wszechstronny rozwój ucznia, skutecznie przeciwdziała patologiom społecznym, oferuje uczniom atrakcyjne metody nauki, rozwija ich zainteresowania oraz zachęca do przyjmowania aktywnych
i twórczych postaw. Szkoła oferuje liczne rodzaje zajęć specjalistycznych. Rozwija wrażliwość na potrzeby innych ludzi oraz angażuje do dobrowolnej i bezinteresownej pomocy innym w ramach wolontariatu. Uczniowie naszej szkoły uczestniczą we wszystkich akcjach charytatywnych, jakie odbywają się w środowisku lokalnym.
- Sylwetka absolwenta
Dążeniem naszej szkoły jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania
w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Naszym celem jest stworzenie placówki nowoczesnej, odpowiadającej na wyzwania współczesnego świata. Uwzględniając zmiany, które wprowadza reforma edukacji przekształcając dotychczas funkcjonujący system w 8-letnią szkołę podstawową chcemy wykształcić i wychować ucznia, który:
- Kocha i szanuje swoją ojczyznę, zna historię i kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły. Kultywuje tradycje patriotyczne.
- Szanuje prawo i jest uczciwy, kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki
i moralności, - Szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,
- Posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do kształcenia w kolejnym etapie edukacyjnym.
- Posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych.
- Jest świadomym uczestnikiem kultury, rozwija zainteresowania i pasje.
- Przejawia wysoką kulturę osobistą.
- Integruje się z rówieśnikami i potrafi budować z nimi przyjazne relacje.
- Zna siebie, swoje mocne i słabsze strony i jest odporny na niepowodzenia.
- Rozumie ideę i model wielokulturowości.
- Jest tolerancyjny i potępia wszelkie przejawy dyskryminacji.
- Potrafi pracować samodzielnie i w zespole.
- Posiada podstawy do porozumiewania się w języku obcym.
- Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia, dba o swoje zdrowie.
- Stosuje się do zasad ekologii.
- Korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji w tym technologii informacyjnych
i multimedialnych oraz zna zagrożenia wynikające z ich korzystania.
- Plan pracy szkoły Podstawowej nr 3 im. Stanisława Wyspiańskiego w Płońsku w roku szkolnym 2024/2025
L.p. | Wyszczególnienie | Termin
|
1. | Rozpoczęcie zajęć dydaktyczno-wychowawczych | 2 września 2024 r.
|
2. | Zimowa przerwa świąteczna
|
23 -31 grudnia 2024 r. |
3. | Ferie zimowe
|
3 – 16 lutego 2025 r. |
4. | Wiosenna przerwa świąteczna
|
17 kwietnia – 22 kwietnia 2025 r. |
5. | Egzamin ósmoklasisty | 13,14,15 maja 2025 r.
|
6. | Zakończenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych | 27 czerwca 2025 r.
|
7. | Ferie letnie | 28 czerwca -31 sierpnia 2025 r.
|
Wyszczególnienie | Termin | Odpowiedzialny |
Udział w uroczystych obchodach 104. Rocznicy Bitwy Warszawskiej | 15.08 | wicedyrektor E.Kiraga, poczet sztandarowy P.Matczak, J.Rachocka, J.Dembicka |
Dystrybucja darmowych podręczników i materiałów ćwiczeniowych dla uczniów klas I – VIII | od 28.08 | nauczyciele biblioteki A.Wójciak, I.Zygiel, wychowawcy klas |
Posiedzenia Rad Pedagogicznych | 27.08
30.08 |
Dyrektor szkoły |
Przegląd budynku i terenu wokół szkoły pod względem stanu bezpieczeństwa | 28.08 | Zespół ds. bezpieczeństwa – B.Nowakowska, P.Matczak, E.Kiraga, J.Chyczewska, M.Romanowicz |
Udział pocztu sztandarowego, dyrekcji oraz nauczycieli w miejskich obchodach 85. Rocznicy wybuchu II wojny światowej | 01.09 | Dyrekcja, poczet sztandarowy (op. R.Brzozowska, I.Zygiel, K.Matczak)
R.Stańczak, A.Leszczyńska, D.Szelągowska – Mikitiuk delegacja uczniów i nauczyciele |
Udział uczniów w Narodowym Czytaniu „Kordian” Juliusza Słowackiego | 07.09 | A.Markowska, J.Wierzbicka, M.Chojnacka, A.Kacperska, K.Stryjewska – Wasiak |
Dożynki w Parafii pw. Św. Ojca Pio | 22.09 | ks. S.Zalewski, A.Gutowska, M.Mączyńska |
Szkolny plener malarski | 25.09 | M.Gajewski, J.Rachocka, B.Nowakowska
|
Obchody Dni Patrona Miasta | 28-29.09 | Dyrekcja, poczet sztandarowy, M.Gajewski, M.Malicka
|
Wybory do Zarządu Rady Rodziców na rok szkolny 2024/2025 | 11.09 | Dyrektor szkoły, Zarząd Rady Rodziców,
przedstawiciele Rad Oddziałowych poszczególnych klas |
Wybory do Samorządu Uczniowskiego – zorganizowanie kampanii na terenie w szkole | do 27.09 | op. Samorządu Uczniowskiego
B.Dobrzyńska, A.Sabalska, M.Malicka, A.Kacperska, K.Stryjewska – Wasiak |
Próbna ewakuacja | 18.09 | Zespół ds. bezpieczeństwa- P. Matczak, J.Chyczewska, wszyscy pracownicy szkoły, uczniowie |
Ogólnopolska akcja Sprzątanie Świata | 19.09 | K.Jeglińska, M.Lewandowska, A.Gocalińska
wych. Klas |
III Miejskie Rozgrywki Sportowe dla klas II, III i IV „Od zabawy do sportu” – pod patronatem Burmistrza Miasta Płońsk | 20.09 | M.Leśniara, M.Zaborowski, K.Szymański, P.Matczak, R.Brzozowska, I.Ciborowska, M.Malicka, A.Sybicka, J.Sielczak |
Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka | 20.09 | M.Urbańska |
Triatlon | 25 lub 26.09 | M.Zaborowski |
Europejski Dzień Języków | 26.09 | R.Korzeniewski, A.Tomaszewska, I.Idzikowska,
I.Zygiel, M.Jakubiak, W. Sobierańska, D.Ryglewicz |
Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania | 29.09 | odp. K.Stryjewska – Wasiak, K.Jatkowska
A.Wójciak, I.Zygiel, n-le języka polskiego |
Ślubowanie klas pierwszych | 10.10 | wicedyrektor K.Uniewska, wych. kl.I, M.Gajewski, Samorząd Uczniowski |
Święto Edukacji Narodowej | 14.10 | Samorząd Uczniowski – opiekunowie, M.Gajewski, D.Krysiak, B.Wiśniewski, dekoracje – nauczyciele wspomagający |
Pamiętamy o pracownikach szkoły, którzy odeszli – wyjście na cmentarz, zapalenie zniczy | listopad | Samorząd Uczniowski, wychowawcy klas |
„Śniadanie daje moc” w ramach Europejskiego Dnia Zdrowego Jedzenia i Gotowania | 8.11 | Zesp.ds.promocji zdrowia I.Nowakowska, K.Jeglińska, B.Nowakowska, K.Jatkowska, wych. klas 0 – VIII |
Szkolne obchody Narodowego Święta Niepodległości | 8.11 | A.Kaczmarska, D.Ryglewicz, M.Jakubiak, M.Lewandowska, M.Gajewski, D.Krysiak , B.Wiśniewski |
Miejskie Obchody Narodowego Święta Niepodległości | 11.11 | Dyrekcja, poczty sztandarowe, delegacja uczniów |
Międzynarodowy Dzień Ochrony Praw Dziecka | 20.11 | A.Leszczyńska, A.Tomaszewska, D.Mikitiuk – Szelągowska, Samorząd Uczniowski, wych.klas |
Próbny egzamin ósmoklasisty | listopad | wych. klas VIII, E.Kiraga, n-le uczący w klasach VIII języka polskiego, matematyki i języków obcych nowożytnych |
Międzynarodowy Dzień Wolontariusza | 5.12 | Szkolny Klub Wolontariusza M.Jakubiak – szkolny koordynator |
Mikołajki | 6.12 | Samorząd Uczniowski, nauczyciele wspomagający, Rada Rodziców |
Jasełka bożonarodzeniowe | 20.12 | M.Mączyńska, A.Gutowska, ks. S.Zalewski, M.Gajewski, B.Wiśniewski, D.Krysiak , dekoracje – nauczyciele wspomagający |
Dzień Patrona Szkoły | 15.01 | n-le języka polskiego, D.Krysiak, M.Gajewski,
B. Wiśniewski, A.Sybicka, koordynator J.Wierzbicka |
Wyzwolenie Warszawy i Płońska – miejskie obchody | 19.01 | Poczty sztandarowe, Dyrekcja
A.Kaczmarska, M.Lewandowska, D.Ryglewicz |
Dzień Babci i Dziadka | 21.01 | Wychowawcy klas |
Organizacja szkolnych zabaw choinkowych
|
20 lutego 2025 | Samorząd Uczniowski, wychowawcy klas 0 – III i IV – VIII, Rada Rodziców |
Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych” | 4.03 | A.Kaczmarska, M. Lewandowska, D.Ryglewicz |
Szkolny Turniej Szachowy dla klas I – VIII | 14.03 | M.Leśniara, D.Lewandowska, J. Gładecka
|
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu | 2.04 | pedagog, pedagog specjalny, nauczyciele wspomagający, wychowawcy klas |
20 rocznica śmierci Św. Jana Pawła II – Koncert Papieski | 3.04 | M.Mączyńska, A.Gutowska, ks. S.Zalewski, D.Krysiak, B.Wiśniewski, M.Gajewski |
Kwiecień Miesiącem Pamięci Narodowej – upamiętnienie rocznicy katyńskiej, katastrofy smoleńskiej (apel przy Dębie Pamięci) | 9.04 | A.Kaczmarska, M.Lewandowska, D.Ryglewicz, M.Jakubiak
M.Gajewski, D.Krysiak, B.Wiśniewski |
IV edycja Miejskiego Konkursu „Europa znana i nieznana” pod patronatem Burmistrza Miasta Płońsk | 18.04 kwietnia | n-le uczący języków obcych, R.Korzeniewski |
Dzień Ziemi | 22.04 | M.Lewandowska, K.Jeglińska, A.Gocalińska,
wych. kl. I – III |
Akademia z okazji Świąt Majowych
(Dzień Flagi, Konstytucja 3 – Maja) |
25.04 | Klasy I – III odp.A.Sybicka, oddział „0”
M.Gajewski, D.Krysiak, B.Wiśniewski |
Święto Flagi Rzeczypospolitej Polskiej | 2.05 | Klasa VI s M. Zaborowski, wychowawcy klas III
(zabrać logo szkoły) |
Miejskie obchody Rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 – Maja | 3.05 | Dyrekcja, poczty sztandarowe,
op. R.Brzozowska, K.Matczak, I. Zygiel |
Ogólnopolski Tydzień Bibliotek | 8 – 15
maja |
A.Wójciak, I.Zygiel
|
Egzamin ósmoklasisty organizowany przez CKE | 13,14,15
maja |
Dyrektor szkoły
Przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej |
Egzamin na kartę rowerową z udziałem przedstawiciela Straży Miejskiej | koniec maja | J.Rachocka, J.Sielczak, M.Zaborowski |
Piknik z okazji Dnia Dziecka | 31.05 | Samorząd Uczniowski, wychowawcy klas, nauczyciele, Rada Rodziców
(Samorząd Uczniowski op. Beata Dobrzyńska, M.Leśniara, wych.klas I K.Jatkowska, M.Kozłowska – Mak, J.Grzybowska, G.Żakowska) |
Kampania społeczna „Cała Polska czyta dzieciom” – ogólnopolski Tydzień Głośnego Czytania” – cała społeczność szkoły czyta | czerwiec | K.Jatkowska, A.Wójciak, I.Zygiel, n-le języka polskiego
Dekoracje – nauczyciele wspomagający |
Zakończenie roku szkolnego
klas 0 – VIII Uroczyste pożegnanie klas VIII |
27.06 | Dyrekcja ,nauczyciele,
nauczyciele wspomagający wychowawcy klas VIII |
Spotkanie przyszłych pierwszoklasistów i ich rodziców z wychowawcami | ostatni tydzień sierpnia | Dyrekcja
Wychowawcy klas I |
Poczet sztandarowy nauczycieli | rok szkolny | A.Leszczyńska, D.Szelągowska – Mikitiuk,
R.Stańczak |
Poczet sztandarowy uczniów | rok szkolny | Klasa 8a
Julia Gołaszewska Oliwia Liberek Alicja Krzywkowska Klasa 8b Michał Uniewski Maciej Wysocki Klasa 8c Lena Kaftanowicz Karolina Łopacka |
Przydziały nauczycieli odpowiedzialnych za poszczególne działania oraz termin wydarzeń mogą ulec zmianie w zależności od potrzeb organizacyjnych.
- Treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów klas I-VIII
- DOBROSTAN UCZNIÓW. ROZWÓJ EMOCJONALNY I OCHRONA ZDROWIA PSYCHICZNEGO
ZADANIE | SPOSOBY REALIZACJI | ODPOWIEDZIALNE OSOBY | TERMIN REALIZACJI |
Podejmować działania mające wpływ na zdrowie psychiczne uczniów, we współpracy z rodzicami.
|
Realizacja programów profilaktycznych i zdrowotnych.
Spotkania integracyjne, wycieczki. Spotkania z pedagogiem, psychologiem, pedagogiem specjalnym. Realizacja programów profilaktycznych we współpracy z poradnią, instytucjami miejskimi. Współpraca z instytucjami zajmującymi się zdrowiem psychicznym i fizycznym – , MCK, MCSiR. Udział w akcjach : Aktywne Przerwy, Szkoły Promującej Zdrowie, „Śniadanie Daje Moc”, „Dzień Zdrowia Psychicznego” Pogadanki na lekcjach na temat radzenia sobie ze stresem i emocjami, Dbanie o stały kontakt nauczycieli |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
Cały rok szkolny |
Kształcenie umiejętności wyrażania swoich emocji w sposób społecznie akceptowany, rozwijanie odporności emocjonalnej. Radzenie sobie z lękiem i stresem. Dbanie o dobrostan psychiczny. |
-Godziny wychowawcze nt. „zarządzania” swoim stresem, wywołanym sytuacją kryzysową, stosowania technik relaksacyjnych, rozładowywania napięć i emocji,
-Indywidualne rozmowy z uczniami z Ukrainy, ułatwiające im odnalezienie się w nowej rzeczywistości oraz minimalizujące ich stres -Jak opanować swój stres? Lekcje wychowawcze dla uczniów klas ósmych, przystępujących do egzaminu. – Indywidualna opieka i wsparcie wychowawcy, pedagoga, pedagoga specjalnego, psychologa w przypadku zauważenia bądź otrzymania informacji o niepokojącym zachowaniu ucznia lub trudnej sytuacji, jaka dotknęła jego lub jego rodzinę. |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
Cały rok szkolny |
Promocja zdrowego stylu
Życia. Stwarzanie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu.
|
-Pogadanki ,
-Prelekcje prowadzone przez wychowawcę, pielęgniarkę szkolną, pedagoga szkolnego -Zawody sportowe, konkursy, pokazy , -Wycieczki, propagowanie aktywności fizycznej, -Przygotowanie występów, koncerty- prezentacja zainteresowań uczniów |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Pielęgniarka Psycholog |
Cały rok szkolny |
Kształcenie umiejętności
właściwego postępowania Bezpieczny uczeń w swoim środowisku(pierwsza pomoc przedmedyczna w nagłych wypadkach) |
-Zapoznanie uczniów i nauczycieli z procedurami postępowania w sytuacjach zagrożenia; – Próbne alarmy, regulaminy pracy -Pogadanki, pokazy, -Ćwiczenia z fantomem, |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Pielęgniarka Psycholog |
Cały rok szkolny |
Profilaktyka uzależnień,
bezpieczeństwo w sieci. |
-Nauka asertywnej postawy wobec nałogów;
-Udział uczniów w programach profilaktycznych realizowanych przez wychowawców, nauczycieli i zewnętrznych realizatorów: „Cukierki” klasy 0-III, „Domowi detektywi” klasy IV i V, ,,Fantastyczne możliwości” klasy VI, ,, Przyjaciele ZIPPIEGO” KLASY I-III „Debata” – klasy VI i VII; „Unplagged”, „Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej”; „Wspólne kroki w Cyberświecie”; -Udział w zajęciach psychoedukacyjnych realizowanych przez pedagoga, psychologa -Udział w kampaniach społecznych, -Udział w konkursach organizowanych przez szkołę i Punkt Profilaktyki Uzależnień -Udział w konkursach organizowanych przez policję, straż miejską; Pogadanki w ramach godzin z wychowawcą na temat niebezpieczeństw związanych z zażywaniem substancji psychoaktywnych -Udział uczniów w rozmowach indywidualnych i interwencyjnych odnośnie problemów dotyczących używania substancji szkodliwych dla zdrowia i życia; -Konsultacje z pracownikami z Komendy Miejskiej Policji – dzielnicowym, kuratorami sądowymi oraz pracownikami MOPS (wzajemne przekazywanie informacji dotyczących uczniów, podejmowanie interwencji i wspólnych działań zaradczych); Szkolenia dla nauczycieli z zakresu profilaktyki uzależnień (dopalacze, narkotyki, alkohol, nikotyna); -Szkolenie z zakresu wczesnej interwencji; -Prowadzenie systematycznej diagnozy zagrożeń; -Stała współpraca z rodzicami ucznia z grupy ryzyka, podjęcie interwencji z udziałem rodziców, wspólne opracowanie strategii pomocy dla ucznia; -Skierowanie ucznia do specjalistów poza szkołą w celu dokonania indywidualnej diagnozy i ewentualnego podjęcia terapii, stała współpraca z nimi; -Oglądanie filmów instruktażowych, spotkania ze specjalistami; – Realizacja innowacji; |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog Realizatorzy programów
|
Cały rok szkolny |
II.BEZPIECZNA I PRZYJAZNA SZKOŁA
ZADANIE | FORMY REALIZACJI | ODPOWIEDZIALNE OSOBY | TERMIN REALIZACJI |
Zapewnienie uczniom przyjaznych i bezpiecznych warunków do nauki i wychowania.
|
– Bieżące monitorowanie bezpieczeństwa i zagrożeń, wdrażanie wniosków. – Zasady BHP na zajęciach. – Dyżury nauczycieli podczas przerw. – Natychmiastowe reagowanie nauczycieli – Współpraca z Policją. |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
cały rok szkolny |
Przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny | -Podnoszenie wiedzy na temat objawów i rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych, |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
Cały rok szkolny |
Ukazanie sensu i konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa. | -Zapoznawanie, przypominanie i egzekwowanie zasad bezpiecznego zachowania się w szkole i poza nią. -Udział uczniów w tworzeniu regulaminów. -Tematyka godzin wychowawczych – zachowanie się w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu, podczas wakacji i ferii. -Spotkania z Policją i przedstawicielami Straży Pożarnej. |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
Cały rok szkolny |
Wdrażanie uczniów do bezpiecznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w ruchu drogowym oraz korzystania z komunikacji. |
-Pogadanki na godzinach wychowawczych.
-Zdobywanie karty rowerowej. -Poznawanie znaków i przepisów ruchu drogowego. -Udział w konkursach o ruchu drogowym. -Spotkania z Policją nt. bezpiecznej drogi do szkoły. |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
Cały rok szkolny |
Doskonalenie umiejętności właściwego reagowania w sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu. Nauka udzielania pierwszej pomocy. |
-Pogadanki na godzinach wychowawczych,
-gazetki tematyczne; -pokazy pierwszej pomocy prowadzone przez przedstawicieli policji i służb medycznych; -udział uczniów w próbnych alarmach – praktyczna nauka udzielania pierwszej pomocy z wykorzystaniem filmików instruktażowych |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
Cały rok szkolny |
Bezpieczeństwo i higiena pracy przy komputerze, bezpieczne korzystanie z technologii cyfrowych, przeciwdziałanie cyberprzemocy.
|
-Zwracanie uwagi na właściwe korzystanie z komputera podczas zajęć w domu i szkole (odpowiednie oświetlenie, ustawienie monitora, dopasowane do wzrostu krzesło i biurko), -Pogadanki, zajęcia wychowawcze, lekcje informatyki nt. bezpiecznego korzystania i telefonu, w tym z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu. -Prezentacje multimedialne nt.: cyberprzemocy, podstawowych zasad netykiety |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
Cały rok szkolny |
Budowanie bezpiecznego, pozytywnego i przyjaznego klimatu w szkole.
|
– Dbać o dobrostan psychiczny i rozwój emocjonalny uczniów, atmosferę w klasie i szkole; -Dobra atmosfera w klasie, troska o wzajemne relacje, lekcje wychowawcze integrujące zespoły klasowe, w tym uczniów z Ukrainy, obserwacja zachowań uczniów na tle rówieśników. -Jasno określone i konsekwentnie przestrzegane granice nieakceptowanego zachowania (Statut Szkoły, Standardy Ochrony Małoletnich, regulaminy, procedury postępowania, kontrakty klasowe) -Warsztaty oraz zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne, mające na celu rozpoznawanie własnych emocji, kontrolowanie złości, radzenie sobie ze stresem oraz rozwiązywanie konfliktów bez przemocy. -Zapobieganie zachowaniom agresywnym i ich eliminowanie poprzez indywidualne rozmowy
|
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
Cały rok szkolny |
III. KSZTAŁTOWANIE ROZWOJU INTELEKTUALNEGO
ZADANIA | SPOSOBY REALIZACJI | ODPOWIEDZIALNE OSOBY | TERMIN REALIZACJI |
Podniesienie efektywności procesów edukacyjnych poprzez wykorzystanie narzędzi i zasobów cyfrowych oraz aktywizujących metod (m.in. „Laboratoria Przyszłości”, „Karty Grabowskiego” i inne).
|
– Korzystanie z zasobów sali „Laboratorium Przyszłości”.
-Wykorzystanie Kart Grabowskiego na zajęciach edukacyjnych i pozalekcyjnych. – Realizacja innowacji pedagogicznych; -Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem narzędzi TIK, tablic interaktywnych, ciekawych prezentacji, innowacji pedagogicznych, zabaw dydaktycznych. – Udział nauczycieli w szkoleniach, webinariach, konferencjach podnoszących efektywność procesów edukacyjnych. -Prowadzenie i udział w lekcjach otwartych – wymiana doświadczeń i umiejętność dzielenia się wiedzą. – Wykorzystanie wiedzy ze szkolenia „Lekcja ENTER” w procesie edukacyjnym poprzez uatrakcyjnienie zajęć. – Kształtowanie samodzielności uczniów w posługiwaniu się różnymi aplikacjami, m.in.: wordwall, kahoot, genially, learning.apps. – Rozwijanie umiejętności u dzieci bezpiecznego korzystania z zasobów cyfrowych. |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
cały rok szkolny |
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych uzdolnień zainteresowań i predyspozycji oraz kształtowanie postawy twórczej, uczenie planowania pracy własnej i dobrej jej organizacji
|
– Realizacja innowacji pedagogicznych;
– Organizację pracy metodą projektu; -Przeprowadzanie w klasach diagnoz i ankiet wstępnych, obserwujemy uczniów podczas bieżącej pracy; -Przygotowanie w zespołach przedmiotowych propozycji zajęć rozwijających prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań, warsztatów, konkursów. np., wyjazdy do muzeum, teatru, wyjścia do kina, na wystawy, spotkania z ludźmi kultury i aktorami, piosenkarzami, udział w życiu kulturalnym miasta. -Przygotowanie programów artystycznych na uroczystości szkolne, prezentowanie talentów na forum klasy, szkoły i środowiska lokalnego (tablice ze zdjęciami uczniów, wytwory pracy artystycznej, dyplomy, puchary na holu szkolnym). -Odkrywanie talentów naszych uczniów, zachęcanie do rozwijania ich pasji i zdolności. Plener malarski Udział w konkursach przedmiotowych, tematycznych i artystycznych – recytatorskich, wokalnych, plastycznych. -Zachęcanie rodziców do wspierania i rozwoju talentów swoich dzieci -Prowadzenie zajęć z preorientacji zawodowej w klasach 0-III,orientacji zawodowej -Współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy; -Udział uczniów w konkursach i olimpiadach przedmiotowych. -Lekcje wychowawcze poświęcone tematyce: praktyczne sposoby zarządzania czasem, metody skutecznego uczenia się. -Prowadzeniem lekcji wychowawczych poświęcone tej tematyce. Praktyczne sposoby zarządzania czasem, metody skutecznego uczenia się; -Zajęcia doradztwa zawodowego na temat predyspozycji; -Prowadzenie porad i konsultacji dla uczniów |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Doradca zawodowy Psycholog |
Cały rok szkolny |
Popularyzowanie czytelnictwa
|
-Współpraca z Biblioteką Miejską oraz Biblioteką Pedagogiczną w Płońsku.
-Udział w cyklicznych wydarzeniach -Korzystanie z zasobów Biblioteki Szkolnej |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
Cały rok szkolny |
Kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
|
-Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem narzędzi TIK, tablic interaktywnych, ciekawych prezentacji, innowacji pedagogicznych, zabaw dydaktycznych.
-Udział nauczycieli w szkoleniach, webinariach, konferencjach podnoszących efektywność procesów edukacyjnych. -Prowadzenie i udział w lekcjach otwartych – wymiana doświadczeń i umiejętność dzielenia się wiedzą. -Kształtowanie samodzielności uczniów w posługiwaniu się różnymi aplikacjami, m.in.: wordwall, kahoot, genially, learning.apps. |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog
|
Cały rok szkolny |
Udzielania pomocy i wsparcia uczniom z różnymi problemami w tym dzieciom niepełnosprawnym, mających trudności w nauce oraz uczniom zdolnym. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
|
-Prowadzenie zajęć specjalistycznych: EEG Biofeedback, Snoezelen, logopedycznych, SI itd.
-Zapewnienie bezpieczeństwa i opieki najmłodszym uczniom naszej szkoły, prowadzimy diagnozę gotowości szkolnej -Przeprowadzanie w klasach diagnozy, ankiety i wstępne, obserwacje podczas bieżącej pracy. -Zapewniamy wsparcie pedagogiczno-psychologiczne poprzez konsultacje, lekcje warsztatowe oraz zajęcia profilaktyczne dotyczące radzenia sobie ze stresem oraz zwiększanie motywacji uczniów do nauki. -Udział dzieci w organizowanych imprezach klasowych i szkolnych, akcjach PCK – podnoszenie jakości pracy z zespołem różnorodnym: wykorzystywanie ciekawych metod pracy; |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog
|
Cały rok szkolny |
- KSZTAŁTOWANIE ROZWOJU SPOŁECZNEGO I MORALNEGO
ZADANIE | SPOSOBY REALIZACJI | ODPOWIEDZIALNE OSOBY | TERMIN REALIZACJI |
Kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby, samoakceptacja i budowanie poczucia własnej wartości.
|
-Zajęcia warsztatowe z wychowawcą i specjalistami; -Rozmowy indywidualne wychowawców, pedagoga, psychologa z uczniami. -Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną; -Zajęcia z psychologiem; -Wyjazdy integracyjne Lekcje warsztatowe dotyczące stresu oraz strategii radzenia sobie z nim; Lekcje warsztatowe dotyczące samooceny. |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
Cały rok szkolny |
Doskonalenie umiejętności prospołecznych i rozwiązywania konfliktów bez agresji i przemocy |
-Warsztaty z zakresu komunikacji społecznej, pracy w zespole, funkcjonowania wśród innych, analizy sytuacji problemowych i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania; | Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
Cały rok szkolny |
Kształtowanie postawy
dialogu i umiejętności słuchania innych. Wspieranie postawy tolerancji oraz przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej |
-Warsztaty wychowawcze
-Warsztaty teatralne, wyjścia do kina, muzeum; |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
Cały rok szkolny |
Rozumienie uczuć,
empatia, troska o innych, słabszych. Wolontariat. |
-Zajęcia integracyjne;
– Zajęcia warsztatowe; – Akcje Szkolnego Klubu Wolontariatu; |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
Cały rok szkolny |
Kształtowanie kultury osobistej | -Poznawanie zasad savoir-vivre.
– Zajęcia z wychowawcą; |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
Cały rok szkolny |
Włączanie do inicjatyw w społeczności szkolnej uczniów przybyłych z Ukrainy.
|
-Udział dzieci w organizowanych imprezach klasowych i szkolnych, akcjach PCK i Wolontariatu Szkolnego, programach profilaktycznych, wycieczkach, spotkaniach integracyjnych – Rozwijanie ich pasji poprzez uczestnictwo -Zachęcanie do aktywności w trakcie zajęć. |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
Cały rok szkolny |
- KSZTAŁTOWANIE ROZWOJU PATRIOTYCZNEGO
ZADANIA | SPOSOBY REALIZACJI | ODPOWIEDZIALNE OSOBY | TERMIN REALIZACJI |
Ukazanie wartości
rodziny, grupy rówieśniczej i innych społeczności w życiu osobistym człowieka. Wspieranie uczniów Rozwijanie samodzielności.
|
-Rozwijanie umiejętności psychospołecznych uczniów, nauczycieli i rodziców poprzez udział w szkoleniach, warsztatach, prelekcjach.
-Dbanie o bezpieczeństwo uczniów w szkole -Nauka zachowań asertywnych i możliwości obrony w sytuacjach konfliktu z innymi. -Udział uczniów klas 0- III w programie rozwijającym kompetencje społeczne ,,Spotkania z Leonem”. |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
Cały rok szkolny |
Budowanie poczucia tożsamości regionalnej, narodowej i europejskiej. Dbanie o prawidłowy wizerunek szkoły w środowisku lokalnym
|
-Kontakt z mediami lokalnymi;
-Ukazywanie osiągnięć i potencjału społeczności szkolnej; -Współpraca z organizacjami o zasięgu gminnym i powiatowym przy organizacji większych przedsięwzięć; -Promowanie osiąganych przez uczniów wyników w konkursach przedmiotowych -Promowanie imprez kulturalnych organizowanych przez szkołę : -integracyjnych; – kulturalno- edukacyjnych; – okolicznościowych; – sportowych; – rozrywkowych; -happeningów; -uroczystości kościelnych; -Organizowanie spotkań z przedstawicielami społeczności lokalnej; -Udział w imprezach organizowanych na zewnątrz szkoły przez inne instytucje; -Organizujemy i uczestniczymy w akademiach szkolnych z okazji świąt narodowych; – Udział w konkursie ,,Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego”- reprezentowanie szkoły, w obchodach świąt narodowych w środowisku lokalnym(poczet sztandarowy) delegacje uczniów i nauczycieli; – Poznajemy kulturę i tradycję innych narodów oglądając filmy, czytając czasopisma, książki uczestnicząc w spotkaniach -Organizujemy wystawy zdjęć z ciekawych miejsc naszych wakacyjnych wojaży. |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
Cały rok szkolny |
Rozwój postaw
patriotycznych
|
-Ślubowanie na sztandar szkoły w dniu jej ukończenia.
– zapoznanie uczniów z osobą patrona i symboli szkoły, – Uroczyste celebrowanie Dnia Patrona; – Prowadzenie kroniki szkolnej; – Udział w wycieczkach krajoznawczych; -Odwiedzamy miejsca pamięci narodowej. |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
Cały rok szkolny |
Rozwijanie zainteresowań uczniów kwestiami związanymi z ochroną środowiska. Systematyzowanie wiedzy nt. ochrony środowiska. |
-Uświadamianie zagrożeń wynikających z braku dbałości o środowisko; – Wskazywanie umiejętnego korzystania ze środowiska naturalnego, poprzez organizację i udział w konkursach, imprezach, wycieczkach krajoznawczych; -Propagowanie piękna regionu w dowolnych formach; -Dbałość o zieleń w klasie, szkole i wokół niej; -Organizowanie i udział w zajęciach sportowo-rekreacyjnych; -Udział w akcjach ekologicznych; |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
Cały rok szkolny |
- PROFILAKTYKA NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH I ABSENCJI
ZADANIE | SPOSOBY REALIZACJI | ODPOWIEDZIALNE OSOBY | TERMIN REALIZACJI |
Uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wszystkich uczniów. Likwidowanie barier.
|
-Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne wszystkich uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb;
-Pomoc nauczyciela w bieżącej pracy z uczniami; -Pomoc nauczyciela wspomagającego dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego; -Dostosowywanie wymagań edukacyjnych i form pracy do indywidualnych potrzeb uczniów -Organizacja zajęć wspomagających, zajęć dodatkowych, specjalistycznych; -indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, -Odraczanie obowiązku szkolnego uczniom bez gotowości szkolnej, -Opieka i wsparcie pedagoga szkolnego, pedagoga specjalnego i psychologa, -Pomoc w nauce i odrabianiu prac domowych w świetlicy szkolnej, -Dostosowanie form egzaminu ósmoklasisty do indywidualnych możliwości i potrzeb uczniów, -Współpraca z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi. – Prowadzenie porad i konsultacji dla uczniów |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
Cały rok szkolny |
Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne uczniów z Ukrainy
|
-Diagnoza uczniów (obserwacje, rozmowy, ankiety),
-Monitorowanie sytuacji bytowej, rodzinnej -Prowadzenie lekcji wychowawczych integrujących zespoły klasowe z nowo przybyłymi uczniami z Ukrainy -Pomoc nauczycieli w bieżącej pracy z uczniami. -Zajęcia dodatkowe, m.in. z języka polskiego |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
Cały rok szkolny |
Działania zespołu terapeutyczno-pedagogicznego, skupiającego nauczycieli wspomagających i specjalistów
|
-Wzmożona opieka nad uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
-Zapewnienie im optymalnych warunków do rozwoju. -Udzielanie skutecznej pomocy dzieciom, które potrzebują wsparcia. |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele wspomagający Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
Cały rok szkolny |
Kontrola obowiązku szkolnego | -Systematyczna kontrola frekwencji,
-Zebrania zespołu wychowawczego, -Konsekwentne przestrzeganie statutu.
|
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
Cały rok szkolny |
Treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców
DZIAŁANIA SKIEROWANE DO UCZNIÓW
ZADANIA | SPOSOBY REALIZACJI | ODPOWIEDZIALNE OSOBY | TERMINY REALIZACJI |
Kształtowanie odpowiedzialnego korzystania z urządzeń elektronicznych, Internetu i mediów społecznościowych. Uzależnienia behawioralne.
|
-Uzależnienia behawioralne”. Propagowanie wiedzy nt. zagrożeń behawioralnych, ze szczególnym uwzględnieniem nadmiernego korzystania ze smartfonu i komputera
-Podnoszenie wiedzy w zakresie cyber higieny, czyli najprostszych działań bezpiecznego korzystania -Przeprowadzenie pogadanek wśród uczniów na temat niebezpieczeństw i zagrożeń płynących |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
Cały rok szkolny |
Kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych
|
-Działania ukierunkowane na rozwój krytycznego myślenia i kompetencji cyfrowych,
-Kształtowanie nawyku weryfikacji autorów i źródeł pozyskiwanych informacji, -Zapoznanie ze zjawiskiem tzw. fake newsów – jako celowo wprowadzanymi do obiegu wiadomości w całości lub części nieprawdziwymi, których celem jest zmiana postawy lub reakcji wobec aktualnych wydarzeń, wywołanie paniki, destabilizacja systemu, chęć skłócenia lub zszokowania społeczeństwa. -Zwracanie uwagi na kulturę języka oraz kształtowanie odpowiedzialności za wpisy |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
Cały rok szkolny |
Dostarczenie informacji na temat możliwości uzyskania pomocy w przypadku uzależnienia lub zagrożenia uzależnieniem | -Budowanie przyjaznego klimatu w szkole,
-Tematyka lekcji wychowawczych, -Rozmowy indywidualne, -Wskazywanie możliwości uzyskania pomocy, -Współpraca z rodzicami. |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
Cały rok szkolny |
Dostarczanie rzetelnych i aktualnych informacji na temat przepisów ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz szkolnych procedur.
|
-Zapoznanie uczniów ze szkolnymi procedurami postępowania,
-Pogadanki na godzinach wychowawczych, -Spotkania z Policją na temat odpowiedzialności karnej młodzieży, interwencje i postępowanie zgodne z procedurami względem uczniów podejmujących próby palenia, picia, lub sięgania po inne substancje psychoaktywne. |
Dyrekcja
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog szkolny Pedagog specjalny Psycholog |
Cały rok szkolny |
DZIAŁANIA SKIEROWANE DO RODZICÓW
ZADANIA | SPOSOBY REALIZACJI |
– Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra;
– Współpraca z rodzicami uczniów oraz wzmacnianie roli rodziny w budowaniu postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia, kształtowania prawidłowych postaw i podejmowania prawidłowych decyzji przez ich dzieci. – Poszerzenie wiedzy rodziców, na temat: ü prawidłowości rozwojowych oraz zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, ü rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających i substancji psychoaktywnych, ü uzależnień behawioralnych, w tym cyberzaburzeń ü postępowania w tego typu przypadkach – Dostarczanie rzetelnych i aktualnych informacji na temat: ü sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających i substancji psychoaktywnych. – Angażowanie rodziców w życie szkoły i klasy – Udzielanie pomocy i wsparcia rodzicom dzieci z Ukrainy
|
-Zapoznawanie rodziców podczas zebrań szkolnych i klasowych z przepisami prawa oraz szkolnymi procedurami reagowania w sytuacjach używania lub posiadania środków psychoaktywnych i odurzających przez ucznia,
-Pedagogizacja rodziców poprzez warsztaty, spotkania, konsultacje nt. zdrowia psychicznego, obniżonego nastroju, promocji zdrowego, aktywnego stylu życia, -Przybliżenie wiedzy nt. uzależnień behawioralnych, szczególnie w zakresie nadmiernego korzystania z urządzeń elektronicznych (smartfonu, komputera). Modelowanie korzystania z powyższych urządzeń, zawieranie z dzieckiem kontraktu cyfrowego, -Zamieszczenie na stronie internetowej szkoły materiałów edukacyjnych na temat współczesnych zagrożeń i sposobów przeciwdziałania. -Psychoedukacja rodziców w zakresie szkodliwości spożywania napojów energetycznych przez dzieci i młodzież. -Pogadanki z rodzicami podczas zebrań klasowych, -Indywidualne rozmowy, porady i konsultacje, w tym z rodzicami uczniów -Psychoedukacja indywidualna rodziców. -Umieszczenie na stronie internetowej Szkoły Programu Wychowawczo-Profilaktycznego, badanie oczekiwań rodziców odnośnie podejmowanych przez Szkołę działań wychowawczo-profilaktycznych i ich uwzględnianie w bieżącej pracy. -Spotkania z udziałem rodziców w przypadku powtarzających się zachowań niepożądanych ucznia. -Przekazywanie rodzicom materiałów edukacyjnych na temat problemów dzieci i młodzieży oraz sposobów postępowania zgodnie z zapotrzebowaniem. -Udostępnianie rodzicom adresów i telefonów poradni i instytucji specjalistycznych, -Przedstawienie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów, -Warsztaty dla rodziców |
DZIAŁANIA SKIEROWANE DO NAUCZYCIELI
ZADANIA | SPOSOBY REALIZACJI |
-Podnoszenie wiedzy nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki uzależnień, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków i substancji psychoaktywnych oraz w zakresie uzależnień behawioralnych. – doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego, jako języka obcego; – podejmowanie inicjatyw/ działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej;
|
– Wewnątrzszkolne i zewnętrzne doskonalenie zawodowe nauczycieli, wychowawców i pedagogów,
– korzystanie z literatury fachowej, artykułów oraz stron Internetowych, – dostęp do przepisów prawa oraz procedur postępowania, – współpraca nauczycieli, wychowawców i pedagogów w rozwiązywaniu problemów wychowawczych uczniów, – współpraca z instytucjami wspierającymi wychowawczą rolę szkoły – Poszerzanie wiedzy nauczycieli na temat:: ü sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków i substancji psychoaktywnych, ü możliwości pomocy specjalistycznej dla uczniów i ich rodziców, przepisów ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz szkolnych procedur w przypadku używania lub posiadania środków psychoaktywnych i odurzających przez ucznia. ü uzależnień behawioralnych wśród uczniów. – udział w Europejskim Tygodniu Sportu; |
Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego.
Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
- obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
- analizę dokumentacji,
- przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
- rozmowy z rodzicami,
- wymianę spostrzeżeń w zespołach oddziałowych, przedmiotowych i zespole wychowawczym.
- analizy indywidualnych przypadków.
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w roku szkolnym 2024/2025 przez zespół ds. ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego: powołany przez dyrektora. Zadaniem zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników.
Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana Rada Pedagogiczna
i Rada Rodziców.
Ustalenia końcowe
Za realizację Programu Wychowawczo-Profilaktycznego szkoły odpowiedzialni są wszyscy pracownicy Szkoły. Dyrektor Szkoły czuwa nad prawidłowością jego realizacji. Za realizację poszczególnych zakresów odpowiedzialni są nauczyciele zadeklarowani, bądź zaproponowani przez Dyrektora Szkoły.
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej nr 3 im. Stanisława Wyspiańskiego w Płońsku jest otwarty i może być modyfikowany w trakcie realizacji. Program ten podlega monitorowaniu i ewaluacji.
Program Wychowawczo – Profilaktyczny opracował zespół nauczycieli w składzie:
- Anna Leszczyńska– przewodnicząca, pedagog szkolny
- Agnieszka Tomaszewska- przewodnicząca, pedagog specjalny
- Daria Szelągowska- Mikitiuk- psycholog
- Lewandowska Marta – członek zespołu
- Bogda Nowakowska- członek zespołu
Program wychowawczo-profilaktyczny został uchwalony przez Radę Rodziców w dniu 24 września 2024r. w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkoły.