Image Alt

SP3 Płońsk

/  2013-2014   /  Wycieczka Szlakiem Piastowskim

Wycieczka Szlakiem Piastowskim

W dniach 19 -20 września 2013 r. klasy V a, V b i VI d były na wycieczce Szlakiem Piastowskim – Kruszwica – Biskupin – Wenecja – Żnin – Gniezno – Mogilno – Strzelno. Pierwszym przystankiem była Kruszwica. Tu zwiedziliśmy Mysią Wieżę – pozostałość zamku zbudowanego przez Kazimierza Wielkiego ok. 1350 roku.  Z jej szczytu roztaczał się niezapomniany widok na jezioro Gopło. Następnie udaliśmy się na Festyn Archeologiczny do Biskupina. Z okazji przypadającego w tym roku 80-lecia odkrycia Biskupina festyn odbywał się pod hasłem „Archeologia – zawód czy przygoda?”. Organizatorzy chcieli pokazać, że współczesna archeologia to połączenie wiedzy i umiejętności z wielu dziedzin nauki.    Chłopcy przymierzali tu stroje rycerskie, kolczugi, szyszaki, dźwigali miecze i tarcze. Dziewczynki miały okazję brać udział w zajęciach przygotowujących ozdoby z drutu, lepienia naczyń z gliny i wielu innych. Obserwowaliśmy wytop żelaza w dymarkach i orkę radłem ciągnionym przez wołu. Po obiedzie zwiedzaliśmy Wenecję, a w niej średniowieczne ruiny zamku Krwawego Diabła Weneckiego i skansen kolejki wąskotorowej. Wieczorem dotarliśmy na nocleg do Żnina położonego nad pięknym Jeziorem Żnińskim. Kolację w formie stołu szwedzkiego przygotowaliśmy sami. Następnego dnia po śniadaniu zwiedzaliśmy Gniezno. Zachwyciły nas przede wszystkim Drzwi Gnieźnieńskie i relikwie  Świętego Wojciecha. w prezbiterium gnieźnieńskiej katedry. W klasztorze i kościele wzniesionym w XI w. przez zakon benedyktynów w Mogilnie, położonym nad brzegiem Jeziora Mogileńskiego widzieliśmy najstarsze w Polsce zabytki takie jak: najstarszą w Polsce studnię znajdującą się w ogrodzie klasztornym.  Pochodzi ona z XI w., ma głębokość ok. 14 metrów. Wyjątkowym klimat mają mogileńskie krypty klasztorne. W dolnej części kościoła znajduje się m.in. ołtarz, przy którym odprawiano nabożeństwa przez 800 lat. Kamień w środkowej części ołtarza ma charakterystyczne wgłębienia, powstał w wyniku kilkuwiecznego użytkowania. Mogliśmy podziwiać sklepienia kolebkowe, krzyżowe, kryształowe. W klasztorze też zjedliśmy smaczny obiad. Potem pojechaliśmy do Strzelna. Mogliśmy tu stanąć na balkonie w najstarszej w Polsce romańskiej rotundzie. Udzieliła się nam magia tego miejsca. To właśnie tu uczestniczyli we mszy św. m.in. Władysław Łokietek, Władysław Jagiełło ( 7 razy) i inni władcy z rodu Piastów i Jagiellonów.  Z pierwszego piętra empory można było natomiast doskonale podziwiać pięknie zdobioną motywem liściowym kolumienkę oraz widok na nawę i prezbiterium. W kościele Św. Trójcy z XII wieku podziwialiśmy kolumny romańskie. Poczuliśmy się dumni, gdyż takie kolumny na świecie są tylko w 3 w miastach ( w Hiszpanii, Włoszech i Polsce). Pełni wrażeń, szczęśliwie wróciliśmy do domu.